I Södertälje finns många möjligheter
för ungdomar.
Campus Telge och de många företagen
gör det lättare att få jobb.
Här finns också Kulturskolan,
fritidsgårdar och över 400 föreningar.
Det finns kommunala gymnasier med olika ämnen
och sätt att arbeta
men det finns också fria gymnasier
och kommunala och fria särskolor.
Alla gymnasier har styrelser
och de flesta medlemmarna i styrelserna
är elever.
Eleverna kan påverka planerna i skolan.
Ungdomar talar om för politikerna i Ungdomsrådet
vad de tycker om viktiga frågor
Utbildning och fritid
Du kan studera på kommunens vuxenutbildning
från höstterminen när du fyller 20 år.
Du kan också studera på folkhögskolor
och i studieförbund.
Kulturskolan har kurser i bild, dans,
teater och film.
Du kan vara med i orkestrar, körer och annat.
Kurserna är efter skolan
och du betalar en avgift för dem.
På fritidsgårdarna finns det mycket att göra
och det är drogfritt där.
I Södertälje finns många idrotter
och du kan säkert hitta en sport som passar dig.
Det finns 400 föreningar med kultur och fritid
i Södertälje.
För mer information:
Kontakta: 08-523 015 39