Under Politik och påverkan kan du läsa
om vad vi har ansvar för
och vad kommunfullmäktige beslutar om.
Du kan läsa om vad nämnderna ska diskutera
och deras protokoll, som talar om vad de har beslutat.
Den informationen är inte lättläst.
Kommunfullmäktige bestämmer i kommunen.
Den är som kommunens riksdag.
Kommunstyrelsen är som kommunens regering.
Kommunfullmäktige bestämmer om
stora viktiga frågor.
Kommunstyrelsen ser till att det fullmäktige har beslutat
blir verklighet.
Under Kommunfullmäktige och Kommunstyrelsen
kan du läsa om vad de talat om och beslutat om
på sina sammanträden.
Det är inte lättläst.
Nämnderna har ansvar för olika delar av kommunen,
till exempel skola och äldreomsorg.
Webbnytt och Snabbnytt
Du kan se kommunfullmäktiges sammanträde direkt
på www.sodertalje.se.
Direkt efter kommunstyrelsens sammanträde
kan du läsa om de viktigaste besluten
under Snabbnytt från KS.
Informationen är inte lättläst.
Du kan ge förslag
Du som bor i Södertälje kan ge förslag till och fråga
kommunfullmäktige.
Sedan diskuterar den nämnd
som har ansvar för frågan din fråga
för att kommunfullmäktige sedan ska besluta om den.
Du får information om beslutet.
Du kan också skriva vad du tycker
om det kommunen gör.
Gör det på Tyck om Södertälje.