Om du mår dåligt psykiskt
ska du först besöka din vårdcentral.
Om vårdcentralen inte kan ge dig rätt hjälp
ska du besöka
den psykiatriska mottagning på Södertälje sjukhus.
Rehabiliteringsenheten ger behandling,
råd, stöd och något att göra.
Det finns också olika slags bostäder
och du kan få stöd hemma.
Södertäljemodellen ger stöd också i framtiden.
Personliga ombud hjälper människor över 18 år
med psykiska funktionsnedsättningar
i vardagslivet.
Hjälp vid missbruk
Din vårdcentral, företagshälsovård
eller missbruks- och beroendemottagningen
där du bor kan ge stöd om du har problem
med alkohol eller andra droger.
Öppenvårdsteam
Öppenvårdsteamet är till för dig
som är över 21 år
och som har problem med alkohol eller droger.
Anhöriga kan också söka hjälp hos oss.
Härbärget
Du kan komma till Härbärget
för att sova i en säng, duscha och äta frukost
om du har problem med alkohol eller droger
och får stöd av en socialsekreterare
på missbruksenheten.
Här ger vi också råd och stöd.
Försörjningsstöd
Försörjningsstöd kallas också socialbidrag.
Du kan söka det hos kommunens socialtjänst.