I Södertälje är det nära till naturen.
Det är viktigt att få uppleva naturen,
för det mår alla bra av.
Därför vill Södertälje kommun ordna
så att alla kan komma nära naturen.
Motion och vila
På friluftsgårdarna finns mycket att göra,
till exempel springa och åka skidor.
Här finns fina vägar
som du kan promenera eller cykla på.
Nära till sjö och hav
Södertälje ligger nära både havet
och sjöarna.
Folk kommer med sina båtar
till våra gästhamnar.
På somrarna är badplatser och campingplatser
fulla av människor som vill vila, sola och bada.
Föreningar
I Södertälje finns många föreningar
som ordnar upplevelser och sådant du kan göra.
Kommunen ger stöd och bidrag på olika sätt.
Du kan hitta något som passar dig
alla tider på året.