Det är förbjudet att slänga avfall
var som helst.
Källsortering
Källsortering betyder att du sorterar ditt avfall
och slänger det på olika ställen där det ska vara,
till exempel plast, papper och metall.
Alla som bor i kommunen ska sortera sitt avfall.
Lägg avfall från köket i en plastpåse.
Mat du vill kasta lägger du i gröna plastpåsar
från Telge Återvinning.
Du får påsar av hyresvärden
om du bor i lägenhet.
Om du bor i villa knyter du en grön påse på soptunnan
så får du en ny rulle när de hämtar soporna nästa gång.
Du kan också beställa påsar
från Telge Återvinnings webbplats
eller på telefon 08-550 222 33.
Gröna plastpåsar som du slänger mat i
och andra plastpåsar som du slänger avfall från köket i
lägger du i samma soptunna.
Farligt avfall
Du kan gratis lämna farligt avfall till Miljöbilen.
Du hittar turlistan för när den kommer på
Telge Återvinnings webbplats
eller ring till Telge Återvinning,
telefon 08-550 222 33.
Där kan du få mer information om farligt avfall.
Batterier
Du måste lämna in gamla batterier.
Elavfall
Elavfall är apparater med sladd eller batterier.
Sortera dem för sig.
När du köper en ny apparat tar affären emot din gamla gratis.
Glödlampor, lysrör och andra lampor är också elavfall.
Förpackningar
Sortera ut förpackningar och tidningar
och lämna dem på en station som är till för det.
Grovavfall
Lämna möbler och annat som går att använda till
Kretsloppet, Skogsgatan 5-7.
Det ligger på baksidan av gamla LT.
Telefon 08-523 060 11.
Öppet måndag till torsdag klockan 8.00-16.00,
fredagar klockan 8.00-15.00.
Tveta Återvinningsanläggning och Returen
tar emot grovavfall gratis.
Här kan du också lämna kylskåp och frysskåp
och asbest inslagen i plast.
Kompost
Du får lägga löv och gräs från trädgården
i en kompost om inte någon blir störd av det.
Om du vill lägga matavfall i en kompost
ska du anmäla det till miljönämnden.
Anmälningsblankett finns till höger
under blanketter.
Du kan också få information om hur du sköter en kompost.
Sophämtning mindre ofta
Om du har kompost och sorterar ditt avfall från hushållet
kan du välja sophämtning mindre ofta.
Anmälningsblankett finns till höger
under blanketter.
Tömma torrdass i kompost
Du måste ha tillstånd från miljönämnden
om du vill tömma torrdasset
eller biologisk toalett i en kompost.
Anmälningsblankett finns till höger
under blanketter.
Där får du också veta hur du ska göra.
Latrinhämtning från utedass
Telge Återvinning hämtar och lämnar
särskilda latriner för utedassen.
Elda
Du måste ha tillstånd av miljönämnden
om du vill elda avfall.
Telefon 08-523 013 16.
Här finns mer information.
Den är inte lättläst.
Sopsortering, sopor.nu
Avfallshantering, Atervinningscentralen
Latrintömning, Telge Återvinning
Öppettider, Telge Återvinning
Pris för avfallshämtning, Telge Återvinning
Återvinningsstationer, Telge Återvinning
Pantburkar och flaskor, Returpack
Återlämning av batterier, Batteriinsamlingen
Beställ gröna påsar, Telge Återvinning