Du saknar flash eller har fel version

Bilen och miljön

Att köra bil miljövänligt.

I Södertälje är det förbjudet
att köra på tomgång längre än en minut.
Det gäller också dem som kör i jobbet.
Om du väntar på att en bro ska stängas
ska du genast stänga av motorn.

Använd motorvärmare


En motorvärmare gör att du använder mindre bensin,
släpper ut mindre avgaser
och sliter mindre på motorn.

Välj en bil som använder lite bensin
Bilar som använder lite bensin
släpper ut mindre koldioxid.

Kör miljövänligt

Kör inte på ettans växel för länge.
Hoppa snabbt över till högre växel.
Släpp gasen snabbt.
Gasa inte i onödan.
Kör inte fram och stanna
utan kör sakta fram istället.
Öka farten snabbt.
Växla ned istället för att bromsa.
Använd så höga växlar du kan.
Planera innan hur du ska köra
om du ska byta fil.
Kolla att luften i däcket är rätt.

Annat än bensin

Bilar som körs med etanol, el eller biogas
påverkar inte klimatet.
Bilar som drivs både med bensin och el
använder mindre bensin.

Måste du använda bilen?
Du gör mycket för miljön
om du går eller cyklar
till jobbet eller i skolan och på fritiden.
Det är bättre att åka buss eller tåg
än att ta bilen.

Gratis parkering

Du får parkera gratis om du har en miljöbil.

Information om miljöbilar
finns på www.miljofordon.se
och på www.gronabilister.se.
Den informationen är inte lättläst.

Sidan senast uppdaterad: den 16 december 2009
Kontakter för denna sida
Eva Ryblad
Miljöinspektör

Adress
Nygatan 4
151 89 Södertälje

Telefon
08-523 013 11

E-post

Kontakta Södertälje kommun
Tjänster
Hitta rätt
Sök på sodertalje.se

Telefon
08-523 010 00 (vxl)

Fax
08-523 046 05

Besöksadress
Campusgatan 26

Postadress
Södertälje kommun
151 89 Södertälje

Org-nr 212 000-0159

E-post
sodertalje.kommun@sodertalje.se

Pressrum

Sök på sodertalje.se:



© 2008 Södertälje kommun Om Webbplatsen

För dig som arbetar inom Södertälje kommun Personalingång