På Stålhamraskolans anpassade grundskola finns ca 50 elever från förskoleklass till årskurs 6 och ca 25 medarbetare. Våra elever går i olika grupper baserat på sin inlärningsnivå och förutsättningar. Det finns två inriktningar på Stålhamraskolan, ämnesområden och ämnen. I varje klass finns en lärare med 2–4 elevassistenter. Undervisningen bedrivs i åldersintegrerade klasser där lärare och assistenter samarbetar nära under hela skoldagen.
Pedagogisk lärmiljö
Vi arbetar kontinuerligt med bildstöd, teckenkommunikation och digitala verktyg för att göra undervisningen tillgänglig för alla elever.
De praktisk-estetiska ämnena har en central plats i undervisningen. Eleverna får uttrycka sig genom skapande aktiviteter, till exempel när de bygger modeller av husen i närområdet eller skapar trollsländor av pärlor efter att ha läst om fjärilens livscykel.
Undervisningen bedrivs i åldersintegrerade klasser där lärare och assistenter samarbetar nära under hela skoldagen. Vi lägger stor vikt vid skapande och utforskande lärande, där eleverna får utveckla sina sinnen och sin kreativitet.
Ett exempel är vårt samarbete med Tom Tits Experiment, där eleverna har varit med och utformat sinnesrum och testat experiment för den anpassade grundskolan.
Fysisk lärmiljö
Den fysiska lärmiljön är anpassad för att stödja elevernas utveckling, både inomhus och utomhus. Vi använder oss av skolans omgivningar och vistas ofta ute i naturen. Eleverna får utforska skogen, undersöka växter samt utveckla sin förståelse för naturen.
Inom ämnet motorik åker eleverna regelbundet till simhallen eller har vattenlek, där de får träna sin motoriska förmåga i en trygg och stimulerande miljö.
Social lärmiljö och samarbete
Vi arbetar för att varje elev ska känna trygghet, delaktighet och gemenskap i skolan. Samarbetet med Kulturskolan ger eleverna möjlighet att uttrycka sig genom teater och skapande, vilket stärker både självkänsla och samarbetsförmåga.
Under läsåret genomför vi temaveckor och gemensamma aktiviteter, till exempel läsveckor, FN-dagen och andra nationella temadagar. Dessa skapar struktur, igenkänning och en känsla av sammanhang för eleverna.
Fritidshem
Vi har en tydlig struktur på hur och vad eleverna ska vara med om varje dag de vistas på fritids. Fritidshemmet använder samma bildstöd som klasslärarna använder sig av så att eleverna känner igen sig trots att de går från skola till fritids. Fritidshemmet är en förlängning av skoldagen och de arbetar även med teman samt årshjul som är uppdelat på våra fyra årstider.
En dag på skolan
Eleverna börjar klockan 8.15 varje dag och slutar mellan 13.30 och 14.30.
Eftersom våra elever på den anpassade grundskolan antingen läser ämnen eller ämnesområden kan upplägget skilja sig.
För ämnesområdeseleverna startar dagen med en gemensam samling i hemklassrummet. Under samlingen tränar eleverna på samspel, delaktighet och moment kopplade till tidsuppfattning, årstider, månader och veckodagar. Därefter fortsätter skoldagen enligt schema med både teoretiska och praktisk-estetiska ämnen där eleverna får möta olika lärare och på det sättet pröva sina kunskaper utanför klassrummet.
För ämnesklasserna inleds dagen oftast i hemklassrummet med en genomgång av dagens upplägg samt information om eventuella förändringar som kan påverka eleverna. Sedan fortsätter undervisningen enligt schema med såväl teoretiska som praktisk-estetiska ämnen så som slöjd, musik och idrott med olika lärare.
För att skapa en lugn och trygg måltidssituation äter alla elever i den anpassade grundskolan tidigare än övriga, runt klockan 10.30. De flesta äter i skolans ordinarie matsal, medans några äter i sina hemklassrum.