Vår anpassade grundskola har utökats och vi tar nu emot elever från årskurs 4 –9. Våra elever läser såväl ämnen som ämnesområden. Våra yngsta elever har egna, nyrenoverade, lokaler i en separat byggnad. Våra äldre elever i årskurs 7-9 som läser ämnen har anpassade lokaler integrerade i övriga grundskolans lokaler.
Vi har ett stort elevhälsoteam som arbetar och möter upp våra elever. Elevhälsoteamet som samarbetar för våra elevers bästa är kurator, SYV, specialpedagoger, skolsköterska samt skolledning.
Pedagogisk lärmiljö
Vår undervisning i den anpassade grundskolan bedrivs av en kompentent personalgrupp som är knuten till eleverna hela dagen. Vi arbetar med att skapa en trygg grupp som kan fokusera på skola och undervisning. Vi är alltid flera vuxna med på alla lektioner för att stötta eleverna. Hos oss tror vi på analoga läromedel men alla våra elever har tillgång till en Ipad som de får använda under skoldagen utifrån elevernas individuella behov.
Hos oss möts eleverna av en trygg, tillgänglig och inkluderande lärmiljö där alla får möjlighet att lyckas och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Vi utgår alltid från varje elevs individuella plan och ser till att det finns meningsfulla och inspirerande uppgifter för alla att arbeta med. Undervisningen följer läroplanen för anpassad grundskola och är uppdelad i ämnen och ämnesområden – alltid med elevens lärande och delaktighet i fokus. Lärande sker i mängder av sammanhang och vi har ett stort fokus på att just hela skoldagen blir ett lärande hos alla våra elever.
Fysisk lärmiljö
Vår skola har nyligen renoverats och erbjuder nu ljusa, moderna och inbjudande lokaler anpassade för våra elever i anpassad grundskola. Varje rum är utformat med omtanke för att skapa en trygg och stimulerande miljö där eleverna kan trivas, utvecklas och lära på bästa sätt. I alla våra lärmiljöer strävar vi efter att skapa en balans mellan lärande, trygghet och lugn – så att varje elev får möjlighet att fokusera och känna sig delaktig. Utanför skolan finns en generös och naturnära skolgård som inbjuder till lek, rörelse och återhämtning under hela skoldagen.
Alla våra klassrum är utrustade med en Clevertouch som gör undervisningen tillgänglig och som stöd till eleverna. Undervisningen möter eleverna på deras nivå men där vi hela tiden utmanar eleverna till utveckling och där målet är att alla elever ska nå så hög måluppfyllelse som möjligt.
Social lärmiljö
Hos oss på Wasaskolan är alla elever allas ansvar, och vi arbetar för en inkluderande skola där varje elev är en viktig del av helheten. Tillsammans skapar vi en trygg och omtänksam gemenskap som bygger på gemensamma värderingar, normer och regler. Våra elever deltar i skolans alla aktiviteter, som till exempel idrottsdagar, och delar raster med övriga elever på skolan. Det bidrar till en naturlig samhörighet och stärker känslan av att alla hör ihop – oavsett var i skolan man har sin undervisning.
Fritidsklubb
I vårt fritidshem inom den anpassade grundskolan skapar vi en helhet där lärande och trygghet går hand i hand. Verksamheten utgår från fritidshemmets läroplan och planeras av fritidshemslärarna i samverkan med övrig personal. Tillsammans formar vi en miljö där varje elev får möjlighet att växa, utvecklas och känna sig delaktig.
Vi strävar efter att möta varje elev utifrån deras individuella behov och förutsättningar. Genom att erbjuda varierade aktiviteter – både inne och ute – på olika nivåer, skapar vi förutsättningar för eleverna att utmanas och ta nästa steg i sitt lärande.
Varje dag inleds med en gemensam samling efter skoldagens slut. Därefter följer aktiviteter som främjar rörelse, kreativitet och samspel.
Fritidshemmet är beläget i samma lokaler som skolan, vilket ger kontinuitet och trygghet för eleverna. Efter skoldagens slut går vi ut på skolgården för lek och rörelse, följt av mellanmål och inomhusaktiviteter som knyter an till läroplanens mål.
Vårt mål är att varje elev ska känna att de haft en meningsfull och positiv dag när de lämnar fritidshemmet.
En dag på skolan
Skolan startar alltid 08:15 och sluttiderna kan se olika ut beroende på lektioner och dag men slutar oftast runt 15.00. Dagarna varvas mellan teoretiska och praktiska lektioner. Dagarna har flera kortare raster samt en lunchrast. Vi äter alla i matsalen och maten som serveras är varierad och anpassad efter elevernas behov.
Alla lektioner och all annan tid präglas mycket av att personalen arbetar med sociala relationer för att träna upp elevers förmåga att bli självständiga och där vi rustar dem för en framtid utanför Wasaskolan.