Information om coronaviruset för företagare
- Starta och driva
- Näringslivet
-
Starta och driva
- Starta och driva företag
- Anordna evenemang
- Lediga lokaler
- Etablera i Södertälje
- Information om coronaviruset för företagare
- Kompetensförsörjning
- Nyhetsbrev och utskick
- Nätverk och möten
- Regler och tillstånd
- Upphandling
- Nyheter
- E-tjänster
- Uppdaterad: 2022-02-09
- Lyssna på sidan
- Skriv ut
- Dela
- Kontakt
Spridningen av coronaviruset drabbar företagare och föreningsliv i kommunen på många olika sätt. Kommunen har en stödlinje riktad till företag och föreningar för att svara på frågor, guida till olika myndigheter och ge tips och råd.
Kommunens övergripande arbete
Södertälje kommun följer händelseutvecklingen kring smittspridning av coronaviruset (covid-19) och följer de rekommendationer som Region Stockholm och Folkhälsomyndigheten ger. Läs mer på sodertalje.se/coronaviruset
Du kan ställa dina frågor genom ringa stödlinjen tfn: 08-523 010 00 mån-tors kl 8:00-17:00, fre kl 8:00-15:00 eller mejla naringsliv@sodertalje.se
Vanliga frågor
Här har vi samlat vanliga frågor och svar.
Var finns samlad myndighetsinformation i frågor som rör företagare?
På www.verksamt.se finns samlad information från myndigheter som berör dig som företagare.
Vilka är Södertälje kommuns stödåtgärder för företagare?
Södertälje kommuns stödpaket till det lokala näringslivet utifrån pandemin fortsätter till årsskiftet, men några stöd upphör den 31 maj.
Insatser som blir kvar året ut är gratis parkering på vissa parkeringar i centrum, kostnadsfri markupplåtelse för uteservering/varuförsäljning utanför butik och stödlinje för företag.
Insatser inom stödpaketet som upphör är ansökan om anstånd för avgifter , ansökan om anstånd med hyresbetalning och hyresrabatt (dock finns möjlighet att ansöka men det sker en individuell bedömning i varje enskilt fall) samt påskyndande av utbetalningar från kommunen.
Vad gäller för evenemang?
Från och med den 9 februari finns inga särskilda råd, rekommendationer eller föreskrifter för evenemang och sammankomster.
Vart kan jag mejla för att få svar på mina företagsrelaterade frågor?
Du kan ställa dina frågor genom att mejla naringsliv@sodertalje.se
Kan jag ringa och prata med någon för att få hjälp och svar på mina frågor ang företag?
Kommunen har öppnat en stödlinje för att vara till hjälp i arbetet för att hålla igång verksamheten i företag och föreningar.
Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen 8-17 måndag-torsdag, 8-15 fredag.
Vad är Facebook-gruppen för företagare?
Facebook-gruppen Södertälje företag hjälper varandra fungerar som en mötesplats för att företag ska kunna stödja varandra kring över - resp underkapacitet. Ett företag kan ha leveranser att leverera men ingen bil, ett annat kanske har en bil men inga leveranser.
Ett företag kanske har personal som ska sysselsättas medan ett annat saknar personal. Näringslivsenheten eftergranskar inläggen och moderar vid behov.
Vad gäller för livsmedelshantering?
Den 9 februari, 2022, upphörde alla föreskrifter om smittskyddsåtgärder på serveringsställen.
För dig som hanterar livsmedel finns bra information hos Livsmedelsverket.
Råd till livsmedelsbutiker
På grund av corona, covid-19-pandemin i Sverige och resten av världen vill vi på miljökontoret ge lite tips och råd till er som driver livsmedelsbutiker.
Det är mycket viktigt att allmänheten fortsättningsvis kan köpa livsmedel i era butiker. Vårt råd till er är därför att skydda era medarbetare så gott det går. Utan kvalificerad personal går det inte att ha öppet. Följ gärna Folkhälsomyndighetens råd om hygien som du hittar här: Folkhälsomyndighetens råd om hygien
Samtidigt kan ett besök i en butik innebära en ökad risk att bli smittad av coronaviruset eftersom det ofta är många människor som handlar samtidigt och det därmed uppstår långa köer.
- Förebygg långa köer. Försök att få kunderna att använda självutcheckningssystemet om det finns något sådant tillgängligt.
- Försök att ordna så att kunder inte behöver köa alltför nära varandra.
- Ställ gärna ut handsprit på olika ställen i butiken.
- Tvätta gärna av handtag till kylar, frysar m.m. med jämna mellanrum. Använd ett lämpligt desinfektionsmedel.
- Om ni även säljer livsmedel via hemleveranser som beställs på internet kan ni gärna informera lite extra om dessa råd eftersom det minskar risken för att det blir trängsel i butiken.
- Om utbrottet blir värre och ni väljer att använda någon form av skyddsutrustning, t.ex. munskydd är det bra om ni informerar om detta vid ingången så att kunderna förstår avsikten och inte blir skrämda.
- Om utbrottet blir värre kan det finnas anledning till att separera olika arbetslag från varandra så långt det är möjligt.
Allmän hamstring av livsmedel som är till för känsliga kundgrupper, t.ex. gluten- och laktosfria produkter ska begränsas. Det kan skapa problem för dessa kunder. Det kan dock vara bra att ha ett extra lager av dessa produkter i lagerutrymmet vid förfrågan. Det kan också vara bra att informera kunderna om att det inte är bra att hamstra dessa produkter.
Om ni har några frågor tveka inte att kontakta miljökontoret på telefonnummer 08-523 010 00 eller livsmedelskontrollen@sodertalje.se
Råd till restauranger, cafeer mm
Du som företagare ansvarar för att förebygga smittspridning.
Här hittar du information om hur och vad som gäller