Information om coronaviruset för företagare

Spridningen av coronaviruset drabbar företagare och föreningsliv i kommunen på många olika sätt. Kommunen öppnar nu en stödlinje riktad till företag och föreningar för att svara på frågor, guida till olika myndigheter och ge tips och råd.

Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen 8-17 måndag-torsdag, 8-15 fredag.

Stödlinjen bemannas av personal från Kontaktcenter, Näringslivskontoret och Kultur- och fritidskontoret och erbjuder

  • Svar på frågor kring företagande och föreningsliv
  • Guidning till andra myndigheter, till exempel Skatteverket och Försäkringskassan
  • Stöd och tips gällande till exempel regeringens åtgärder

Du kan också ställa dina frågor genom att mejla naringsliv@sodertalje.se 

Kommunens övergripande arbete

Södertälje kommun följer händelseutvecklingen kring smittspridning av coronaviruset (covid-19) och följer de rekommendationer som Region Stockholm och Folkhälsomyndigheten ger. Läs mer på sodertalje.se/coronaviruset

Vanliga frågor

Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Vi uppdaterar dem löpande.

Vad innebär regeringens krispaket för småföretagare?

Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter

avser perioden 1 mars – 30 juni 2020. Endast ålderspensionsavgiften betalas. Nedsättningen ska gälla för upp till 30 anställda och på den del av lönen för den anställde som inte överstiger 25 000 kronor per månad. Skatteverket kommer med mer info snart.

Statlig företagsakut för drabbade företag 

En statlig lånegaranti inrättas. Detta innebär att staten garanterar 70 procent av nya lån från bankerna till företag som på grund av Coronavirusets följder fått ekonomiska svårigheter, men i övrigt är livskraftiga. Garantin ställs ut till bankerna som i sin tur ger ut garanterade lån till företagen. Kontakta din bank.

Tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher

För sällanköpshandel, hotell och restaurang inrättas ett stöd i syfte att underlätta och påskynda omförhandling av hyror. Inriktningen är att staten bär 50 procent av hyresnedsättningen upp till 50 procent av den fasta hyran.
Stödet ska kunna sökas i efterhand och gälla för perioden 1 april – 30 juni 2020. Kontakta din hyresvärd.


Reglerna om periodiseringsfonder ändras tillfälligt

100 procent av den skattepliktiga vinsten för 2019 får sättas av till periodiseringsfond, upp till ett tak på 1 miljon kronor, vilket sedan kan kvittas mot möjliga framtida förluster. Skatteverket kommer med mer information.

Förslaget om anstånd med skatten utvidgas

Det tidigare förslaget om att få anstånd med skatteinbetalning kommer att utvidgas. Det handlar om att även moms som redovisas årsvis från och med 27 december 2019 till och med 17 januari 2021 ska omfattas av förslaget. Ansökan kommer att kunna göras till Skatteverket.

Företag kan läggas vilande vid arbetslöshet

Företag som läggs vilande vid arbetslöshet undantas under 2020 från regeln om att företag endast får läggas vilande en gång under fem år.

Mer information på driva-eget.se

Vem omfattas av krispaketet för småföretagare?

Det finns ingen formell avgränsning för hur stort företaget får vara.

Vad gör jag om min hyresvärd inte vill gå med på regeringens förslag?

Förslaget är inte tvingande utan det är upp till varje hyresvärd att bestämma om de vill.

Vad innebär regeringens första förslag till krispaket till företagare?

Korttidspermittering

Korttidspermittering innebär att företaget kan minska personalkostnaderna utan att säga upp anställda. En anställd kan gå ner till exempelvis 40 procents arbetstid, och samtidigt behålla cirka 90 procent av lönen. Samtidigt kan företaget minska sin lönekostnad för den anställde med ungefär hälften. Staten går in och betalar hälften av kostnaden Den 7 april träder de nya reglerna i kraft, men tillämpas retroaktivt från 16 mars. Det kommer att gälla under 2020. Ansökan görs till Tillväxtverket.

Anstånd med att betala in skatt och arbetsgivaravgifter

Med de nya reglerna kan företag vänta med att betala in skatt till staten.

Staten står för sjuklönekostnaderna för anställda i två månader och karensdagen är borttagen

Staten tar tillfälligt hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Även egenföretagare ersätts genom att de får en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14


Mer information på driva-eget.se 

Var finns samlad myndighetsinformation i frågor som rör företagare?

www.verksamt.se finns samlad information från myndigheter som berör företagare

Finns det verktyg och planeringsstöd som jag kan ta hjälp av för att säkra beredskapen i mitt företag?

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) www.msb.se har verktyg till privata och offentliga verksamheter för att säkra beredskapen. Här finns tips på planeringsstöd för bortfall av personal, varor och tjänster och stöd för kontinuitetshantering. Tillväxtverket har även samlad information om hur företagare kan hantera utmaningar och förändringar till följd av coronaviruset. www.tillvaxtverket.se

Vad gäller om en medarbetare blir sjuk?

Insjuknar dina medarbetare med coronasymptom ska de inte vara på jobbet utan stanna hemma. Rekommendera dem att gå in på www.1177.se , där finns mycket information. Det går också att ringa 1177 för rådgivning. Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska de stanna hemma under hela sjuktiden, plus två dagar efter tillfrisknandet. Vid allmänna frågor som rör coronaviruset, hänvisa till 113 13.

Vad gäller ang sjukpenning, karensdag etc?

Karensavdraget slopas tillfälligt och kravet på läkarintyg är ändrat till att krävas först efter dag 21 av Försäkringskassan.

Du kan ansöka om ersättning vid höga sjukkostnader.

Läs mer på www.verksamt.se 

Vad gäller om jag behöver säga upp medarbetare eller permittera dem?

Olika regler finns beroende på.

Vägledning finns på arbetsförmedlingens hemsida.

 

Vad gäller för evenemang?

Regeringen har fattat beslut om förbud för evenemang med över 50 personer. Det gäller exempelvis stora idrottsevenemang, konserter, mässor och konferenser som folk kommer resande till från olika geografiska håll. Arrangören för ett evenemang är ansvarig för att förbudet efterlevs.

Kommer Näringslivsenhetens planerade nätverksträffar att genomföras?

Näringslivsenheten arrangerar digitala Frukostklubbar under 2020. Dessa kommer live sändas från Näringsliv Södertäljes Facebook-sida.

Följ länken så kommer du dit

Vad gör kommunen för företagare i Södertälje?
Vad gäller för den fria parkeringen?

Två timmars fri parkering på tre olika parkeringsytor; vid Centralplan, vid Torekällskolan och på parkeringen vid Tom Tits. 

Här hittar du frågor och svar om den fria parkeringen 

Kan jag kombinera regeringens hyresstöd med kommunens?

Ja, kontakta Telge Fastigheter om hur.

Vart kan jag mejla för att få svar på mina företagsrelaterade frågor?

Du kan ställa dina frågor genom att mejla naringsliv@sodertalje.se

Kan jag ringa och prata med någon för att få hjälp och svar på mina frågor ang företag?

Kommunen har öppnat en stödlinje för att vara till hjälp i arbetet för att hålla igång verksamheten i företag och föreningar.

Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen 8-17 måndag-torsdag, 8-15 fredag.

Vad är Facebook-gruppen för företagare?

Facebook-gruppen Södertälje företag hjälper varandra fungerar som en mötesplats för att företag ska kunna stödja varandra kring över - resp underkapacitet. Ett företag kan ha leveranser att leverera men ingen bil, ett annat kanske har en bil men inga leveranser.

Ett företag kanske har personal som ska sysselsättas medan ett annat saknar personal. Näringslivsenheten eftergranskar inläggen och moderar vid behov. 

Vad gäller för uteserveringar/torghandel?

Avgiften för torgförsäljning och uteservering slopas hela säsongen 2020, som ett sätt att stötta det lokala näringslivet. 

Här hittar du frågor och svar om vad som gäller

Vad gäller för livsmedelshantering?

För dig som hanterar livsmedel finns bra information hos Livsmedelsverket.

Här hittar du den

Råd till livsmedelsbutiker

På grund av corona, covid-19-pandemin i Sverige och resten av världen vill vi på miljökontoret ge lite tips och råd till er som driver livsmedelsbutiker.
Det är mycket viktigt att allmänheten fortsättningsvis kan köpa livsmedel i era butiker. Vårt råd till er är därför att skydda era medarbetare så gott det går. Utan kvalificerad personal går det inte att ha öppet. Följ gärna Folkhälsomyndighetens råd om hygien som du hittar här: Folkhälsomyndighetens råd om hygien

Samtidigt kan ett besök i en butik innebära en ökad risk att bli smittad av coronaviruset eftersom det ofta är många människor som handlar samtidigt och det därmed uppstår långa köer.

  • Förebygg långa köer. Försök att få kunderna att använda självutcheckningssystemet om det finns något sådant tillgängligt.
  • Försök att ordna så att kunder inte behöver köa alltför nära varandra.
  • Ställ gärna ut handsprit på olika ställen i butiken.
  • Tvätta gärna av handtag till kylar, frysar m.m. med jämna mellanrum. Använd ett lämpligt desinfektionsmedel.
  • Om ni även säljer livsmedel via hemleveranser som beställs på internet kan ni gärna informera lite extra om dessa råd eftersom det minskar risken för att det blir trängsel i butiken.
  • Om utbrottet blir värre och ni väljer att använda någon form av skyddsutrustning, t.ex. munskydd är det bra om ni informerar om detta vid ingången så att kunderna förstår avsikten och inte blir skrämda.
  • Om utbrottet blir värre kan det finnas anledning till att separera olika arbetslag från varandra så långt det är möjligt.

Allmän hamstring av livsmedel som är till för känsliga kundgrupper, t.ex. gluten- och laktosfria produkter ska begränsas. Det kan skapa problem för dessa kunder. Det kan dock vara bra att ha ett extra lager av dessa produkter i lagerutrymmet vid förfrågan. Det kan också vara bra att informera kunderna om att det inte är bra att hamstra dessa produkter.

Om ni har några frågor tveka inte att kontakta miljökontoret på telefonnummer 08-523 010 00 eller livsmedelskontrollen@sodertalje.se

 

معلومات لمحلات البقالة

بسبب فيروس كورونا ووباء كوفيد19- في السويد وبقية العالم، نريد في وكالة البيئة إعطاء نصائح وتوصيات للذين يديرون محالت البقالة. من المهم جدا أن يمكن للناس االستمرار في شراء مواد غذائية في متاجركم. لذلك فإن نصيحتنا لكم هي حماية موظفيكم على أفضل نحو ممكن. حيث
بدون الموظفين المؤهلين ال يمكنكم فتح متاجركم. يرجى اتباع نصائح هيئة الصحة العامة بشأن النظافة التي يمكنك العثور عليها هنا:
نصائح هيئة الصحة العامة عن النظافة وفي الوقت نفسه، يمكن أن تؤدي زيارة متجر إلى زيادة خطر اإلصابة بفيروس كورونا ألنه غالبا ما يكون هناك عدد كبير من الناس الذين يتسوقون
في الوقت نفسه، وبالتالي تتكون طوابير طويلة.

اإلجراءات للحد من انتشار العدوى
 حاول الحد من تك ّون طوابير طويلة. حاول جعل العمالء يستعملون نظام الدفع الذاتي إذا كان أي نظام من هذا النوع متوفرا .
حاول تدبير األمور بشكل أال يحتاج العمالء إلى االنتظار في الطابور بقرب بعضهم البعض.
ال تتردد في وضع معقم لليدين في أماكن مختلفة في المتجر.
اغسل مقابض الثالجات والمجمدات وما إلى ذلك بصورة منتظمة. استعمل مطهرا مناسبا .
إذا كنت تبيع أيضا الطعام من خالل التسليم المنزلي الذي يتم طلبه على اإلنترنت، فيمكنك نشر هذه النصائح بشكل إضافي على صفحة
اإلنترنت ألن هذا يقلل من خطر االزدحام في المتجر.
 إذا ازداد انتشار العدوى واخترت استخدام نوع ما من الوقاية، على سبيل المثال قناع الفم، فإنه من الجيد أن تبلغ عن ذلك في مدخل
المتجر لكي يفهم العمالء الهدف بذلك ولكيال يتعرضوا للخوف.
 إذا ازداد انتشار العدوى فقد يصبح من المهم فصل فرق العمل قدر اإلمكان.
إجراءات الغذاء الخاص ينبغي الحد من شراء كميات كبيرة من كل أنواع المواد الغذائية الخاصة للعمالء الذين يعانون من حساسيات الطعام، على سبيل المثال المنتجات الخالية من الغلوتين والالكتوز. حيث قد يؤدي ذلك إلى مشاكل لهؤالء العمالء. ومع ذلك، قد يكون من المفيد أن تقوم بتخزين كميات إضافية من هذه المنتجات

ضا إبالغ العمالء أنه ليس من الجيد شراء كميات كبيرة من هذه المنتجات.

في حالة طلبها من قبل العمالء المعنيين باألمر. قد يكون من المفيد أي

االتصال

إذا كانت لديك أسئلة يمكنك االتصال بوكالة البيئة على الرقم 08-52301000 أو بالبريد
livsmedelskontrollen@sodertalje.seاإللكتروني

Råd till restauranger, cafeer mm

På grund av corona, covid-19-epidemin i Sverige och resten av världen, ger vi på miljökontoret information till er som driver livsmedelsverksamheter där servering sker. Från den 25 mars 2020 gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om att förhindra smitta av covid-19 på restauranger och caféer m.m.

Det är företagarens ansvar att se till att det inte förekommer trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar. Detta gäller även i anslutning till lokalen vilket innebär att köandet inte bara kan flyttas ut till gatan eller trottoaren utanför. Hämtmat kan överlämnas som vanligt förutsatt att detta går att göra utan trängsel mellan människor. Det finns inget förbud mot bufféer, men detta måste ske utan trängsel mellan människor.

Ansvarig ska regelbundet bedöma riskerna i sin servering och minimera smitta från att spridas. Därför måste ansvarig hålla sig uppdaterad med vad Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare säger.
På Folkhälsomyndighetens hemsida finns reglerna för restauranger, krogar och caféer p.g.a. covid-19 
På Folkhälsomyndighetens hemsida finns det även frågor och svar för restauranger, krogar och caféer. 

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns också information på andra språk.Informationen finns bland annat på Engelska | English, Arabiska | عربي , Kinesiska | 中文, Dari | دری och många fler språk.

Förebygg smittspridning

  • Företaget ska förebygga långa köer och folksamlingar.
  • Ordna så att kunder inte behöver köa nära varandra. Kunder ska kunna hålla gott avstånd till varandra.
  • Ett system med markeringar av t ex tejp på golvet kan användas, för att påminna kunderna om deras eget ansvar för att minska smittspridningen.
  • Skylta för att påminna kunderna om vad de kan göra för att minska smittspridning.
  • Kunder ska inte stå i kö, beställa och sedan vänta på sin beställning så att det blir en samling av människor.
  • Tänk på att det även kan uppstå köer vid toaletterna.
  • Servera maten vid borden. Stående servering av mat och dryck vid barer är inte tillåten.
  • Om ni säljer mat som kunder ringer och beställer, eller som beställs via internet, informera gärna extra om detta. Det kan minska risken för trängsel i serveringen om kunder nyttjar den tjänsten.
  • Om kunder kan betala med swish ökas avståndet till er personal vilket är bra.
  • En meny på internet eller menyer på lokalens utsida kan underlätta. Kunder kan ringa utifrån för att beställa, betala med swish, och sedan gå in och hämta sin take-away-mat.
  • Om det finns portabla kortterminaler kan betalningen ske utanför lokalen.
  • Försök få kunderna att använda självutcheckningssystem om det finns.
  • Extra rengöring behövs på utsatta ställen som människor tar i med sina händer, t ex dörrhandtag till serveringen för gästerna, handtag till kylar, strömbrytare, kortterminaler m.m.
  • Det ska finnas flytande tvål och pappershanddukar på alla toaletter.
  • Påminn kunderna om att tvätta händerna. Ställ gärna ut handsprit men tvätt av händer är viktigare.
  • Sprid ut borden i serveringen så att det inte blir trångt. Några bord måste kanske tas bort.
  • Personal som är sjuk ska vara hemma.
  • Det kan finnas anledning att separera olika arbetslag så långt det är möjligt.


Kontakt

Om ni har några frågor så kontakta miljökontoret på telefonnummer 08-523 010 00 eller livsmedelskontrollen@sodertalje.se .

إلى المطاعم والمقاهي، الخ.


بسبب فيروس كورونا ووباء كوفيد19- في السويد وفي بقية العالم، نقدم معلومات إلى الذين يديرون جهات عمل يتم فيها تقديم الطعام. ابتدا ًء من 25
مارس 2020 تنطبق لوائح هيئة الصحة العامة وتعليماتها العامة بشأن الحد من انتشار كوفيد19- في المطاعم والمقاهي الخ.


وتقع على عاتق صاحب الشركة مسؤولية ضمان عدم وجود ازدحام بين الناس في طوابير االنتظار أو حول الطاوالت أو البوفيهات أو أمام البار. وينطبق األمر أيضاً على األماكن القريبة من المبنى وحوله، مما يعني أنه ال يمكن نقل الطابور إلى الطريق أو على الرصيف فقط. يمكن تسليم الطعام
الجاهز كالمعتاد شريطة أن يتم ذلك دون تزاحم بين الناس. ال يوجد حظر على البوفيهات، ولكن يجب أن يتم ذلك دون أي تزاحم بين الناس.


يجب على المسؤول تقييم المخاطر حول تقديم الطعام بصورة منتظمة والتقليل من خطر انتشار العدوى قدر اإلمكان. ولذلك فإن المسؤول ملزم
باالطالع بشكل مستمر على ما تقوله هيئة الصحة العامة وأطباء األمراض المعدية.


يوجد على موقع هيئة الصحة العامة القواعد التي تنطبق على المطاعم والحانات والمقاهي بسبب مرض كوفيد19- والتي يمكنك العثور عليها هنا:
www.folkhalsomyndigheten.se/nya regler för restauranger med flera


يوجد أيضاً على موقع هيئة الصحة العامة أسئلة شائعة وأجوبة عنها حول المطاعم والحانات والمقاهي. يمكنك العثور عليها هنا:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/Frågor och svar


يوجد أيضاً على موقع هيئة الصحة العامة معلومات بلغات أخرى، ويمكنك العثور عليها عن طريق:
|باالنجليزية مثالً متوفرة المعلومات https://www.folkhalsomyndigheten.se information på olika språk
.األخرى اللغات من والمزيد دری | Dari ,中文 |الصينية ,عربي | Arabiska،English


الوقاية من انتشار العدوى


 يجب على الشركة الحد من طوابير االنتظار الطويلة والحشود.
عليك تدبير األمور بشكل أال يحتاج العمالء إلى االنتظار في الطابور بقرب بعضهم البعض. يجب أن يمكن للعمالء الحفاظ على مسافة
جيدة من بعضهم البعض.
يمكن استخدام طرق عديدة مثل الشريط الالصق على األرض، لتذكير العمالء بمسؤوليتهم الخاصة للحد من انتشار العدوى.
 ضع الفتات لتذكير العمالء بما يمكنهم القيام به للحد من انتشار العدوى.
 يجب أال يحتاج العمالء إلى االنتظار في الطابور ثم طلب الطعام وبعد ذلك انتظار طلبهم مما يؤدي إلى تجمع عدد كبير من الناس.
 ال تنس أنه يمكن أيضاً أن تتكون طوابير في المراحيض أيضاً.
 قم بتقديم الطعام على الطاوالت. ال يُسمح بتقديم الطعام والمشروبات في البارات التي تؤدي إلى تناول العمالء لها وهم واقفين.


 إذا كنت تبيع طعاماً يمكن للعمالء االتصال هاتفياً لطلبه، أو يمكن طلبه عبر اإلنترنت، فقم بتذكير العمالء عن هذا األمر بصورة إضافية.
حيث يمكن أن يقلل ذلك من خطر التزاحم عند تقديم الطعام إذا استخدم العمالء هذه الخدمة.
 إذا أمكن للعمالء الدفع عبر تطبيق سويش فهذا أمر جيد ألنه يزيد من المسافة بينهم وبين الموظفين.
 إن نشر قائمة الطعام على اإلنترنت أو في خارج المبنى يساعد أيضاً في تقليل التزاحم. حيث يمكن للعمالء االتصال هاتفياً من الخارج
لطلب الطعام، ودفع المبلغ عن طريق تطبيق سويش، ثم الدخول لجلب طعامهم.
 إذا كان لديك محطات بطاقات محمولة فيمكن للعمالء أن يدفعوا في خارج المبنى.
 حاول جعل العمالء يستعملون نظام الدفع الذاتي إذا كان متوفراً لديك.

 هناك حاجة لتنظيف إضافي لألماكن التي يلمسها الناس بأيديهم، على سبيل المثال مقابض األبواب ألماكن تقديم الطعام، مقابض الثالجات
والمفاتيح الكهربائية ومحطات البطاقات، وما إلى ذلك.
 يجب أن يوجد صابون سائل ومناشف ورقية في جميع المراحيض.
 قم بتذكير العمالء لغسل أيديهم. يمكنك وضع معقم لليدين للعمالء ولكن غسل اليدين أكثر أهمية.
 قم بتوزيع الطاوالت في مكان تقديم الطعام لكيال يصبح مزدحماً. قد تحتاج مثالً إلى إزالة طاولة أو طاولتين.

 يجب على الموظفين المريضين البقاء في المنزل.
قد يكون من الجيد فصل فرق العمل قدر اإلمكان.

االتصال
إذا كانت لديك أسئلة يمكنك االتصال بوكالة البيئة على الرقم
08-52301000 أو بالبريد اإللكتروني
. livsmedelskontrollen@sodertalje.se