Lättläst
- Uppdaterad: 2022-05-20
- Lyssna på sidan
- Skriv ut
- Dela
- Kontakt
Den 11 september 2022 är det val i Sverige. Du som har rösträtt får hem röstkort i din brevlåda. Du kan förtidsrösta från och med 24 augusti. Här kan du läsa om valen till kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen.

Om valen på lättläst svenska
Tre olika val - på samma dag
Vart fjärde år är det val och då röstar Sverige
Då är det tre olika val.
- Vi väljer vilka partier som ska styra i riksdagen. Det är de som styr
- Vi väljer vilka partier som ska styra i regionen. Det är de som styr i regionfullmäktige.
- Vi väljer vilka partier som ska styra i kommunen. Det är de som styr i kommunfullmäktige.
De här tre valen är på samma dag.
Valet till riksdagen, alltså de partier som styr Sverige är mest känt. Det visas mycket på tv och skrivs i tidningar om det.
Kommunen bestämmer om skolor, förskolor och äldreomsorg.
Regionen bestämmer om sjukvård, bussar och andra resor för alla och färdtjänst.
Söndagen den 11 september 2022 - är det val till riksdag, region och kommun.
Du som har rösträtt får ett röstkort i din brevlåda.
Rösträtt val till riksdagen
Rösträtt till riksdagen
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Du måste vara svensk medborgare.
- Du måste bo, eller någon gång i ditt liv ha bott, i Sverige.
Rösträtt val till region och kommunfullmäktige
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Om du inte är svensk medborgare kan du ändå rösta i valen till regionen och kommunen men då måste du ha bott i Sverige 3 år, och vara folkbokförd i regionen eller kommunen.
Du väljer hur du vill rösta.
Du röstar med valsedlar och valkuvert. Valsedlar och valkuvert finns där du kan rösta.
Valsedlar
Valsedlar
Valsedlarna har tre olika färger.
- Gul för valet till riksdagen.
- Vit för valet till kommunfullmäktige.
- Blå för valet till regionfullmäktige.
Rösta på parti och personrösta
Rösta på parti
- Du röstar på ett parti som du tycker har en bra politik. Partiets namn står på valsedeln.
- Om ditt parti inte har en valsedel kan du skriva partiets namn på en blank valsedel.
- Du kan rösta på olika partier i de tre olika valen.
Personrösta
- Om du vill att en särskild politiker i partiet ska bli vald, ska du sätta ett kryss i rutan framför den personens namn på valsedeln. Du kan bara kryssa för en person.
- Du kan även personrösta genom att skriva partiets namn och politikerns namn på en blank valsedel.
Rösta i vallokal på valdagen
Rösta i vallokal på valdagen
Adressen och öppettiderna till din vallokal står på röstkortet. Ta med dig ditt röstkort och id-handling.
I vallokalen finns valsedlar och kuvert till valsedlarna.
- Du väljer dina valsedlar utan att någon ser. Du går bakom en skärm.
- Där gör du i ordning din röst.
- Du kan rösta på ett parti och samtidigt rösta på en särskild politiker.
- Du stoppar i en valsedel för varje val i ett kuvert.
- Inne i vallokalen kan du fråga personalen om du behöver hjälp.
Förtidsrösta från och med den 24 augusti
Förtidsrösta från och med den 24 augusti
Om du inte kan rösta i vallokalen på valdagen finns det andra sätt att vara med i valet.
Förtidsrösta i din kommun eller i en annan kommun.
På valmyndighetens webbplats val.se kan du läsa om alla förtidsröstningslokaler, där finns adresser och information om när de är öppna. Du kommer även kunna läsa om förtidsröstningslokaler här på kommunens valwebb, det kommer att finnas information om alla vallokaler från och med slutet av juni 2022.
Kommunens Kontaktcenter kan också berätta var det finns förtidsröstningslokaler. Deras telefonnummer är: 08–523 010 00.
Förtidsrösta 24 augusti - 11 september
Förtidsröstningen startar den 24 augusti 2022 och pågår fram till och med valdagen den 11 september 2022.
Du måste ha med dig ditt röstkort och id-handling för att förtidsrösta.
I röstningslokalen finns valsedlar och kuvert till valsedlarna.
Rösta med bud
Om du inte själv kan komma till din vallokal kan du rösta med bud. Det betyder att en person hjälper dig att rösta genom att ta din röst till vallokalen.
Du måste själv göra i ordning din röst.
Ett vittne måste vara med när rösten görs i ordning. När du röstar med bud behöver du särskilda kuvert. Dessa får du av din kommun eller av Valmyndigheten. Bara vissa personer får rösta med bud.
Du får bara rösta med bud om du är sjuk, har en funktionsnedsättning eller hög ålder.
Du som sitter i fängelse eller i häkte får också rösta med bud. Många olika kan vara bud.
Du kan be din make, maka, partner, sambo eller någon annan du litar på att hjälpa dig.
Om du inte känner någon som kan vara ditt bud kan du få hjälp hos din kommun.
Kommunen väljer ut personer som de litar på som får vara bud för många väljare.
Lantbrevbärare kan också vara bud.
8 Sidor - nyheter på lättläst
Nyhetstidningen 8 Sidor
skriver nyheter på lätt svenska. På deras webbplats kan du läsa om politik och valen. De har en bok om valen ”Dags att rösta”. Den är gratis och du kan ladda ned på webbplatsen. Du kan även skicka in frågor om politik: 8 Sidor
Lättläst Valmyndigheten
Valmyndigheten
Myndigheten som ansvarar för val är Valmyndigheten.
På deras webbplats kan du också läsa mer om val på lättläst svenska: Valmyndigheten information lättläst