Chatbot KIM

Kontaktcenter lanserade chatbotten Kommun-Kim (Kommunen Informerar Medborgare) i april 2019. För medborgarna har denna chatbot blivit ytterligare en väg in till kommunen. Kim ökar Kontaktcenters tillgänglighet och förenklar vardagen för våra medborgare då många frågor nu kan hanteras och besvaras under dygnets alla timmar.

Möt Kommun-Kim Södertälje kommuns chatbot

Kim svarar i snitt på 600 frågor i veckan och frågorna inkommer under dygnets alla timar fördelade enligt grafen nedan:

kim-graf.png

Kim i Södertälje hittar även information från våra plattformar för IoT och Öppna data. Detta möjliggör för medborgare att informeras kring badtemperaturer på våra badplatser. I dagsläget finns sensorer på alla kommunens badplatser. Idag kan Kim med hjälp av sensorer informera kring tillgängliga parkeringsplatser för rörelsehindrade. Denna typ av synergier mellan IoT, Öppna data och AI är en del av arbetet med det uppkopplade samhället.

Rörelsehindrade KIM.png

Tekniken bakom KIM är en gren inom artificiell intelligens som heter “natural language processing and machine learning".

Läs mer om hur Kommun-Kim lär sig nya saker med hjälp av artificiell intelligens (pdf, kB 196, öppnas i nytt fönster)

Kim arbetar med ett tiotal olika kommuner i Sverige. Dessutom jobbar Kims syster Kari i ett drygt 90-tal kommuner i Norge.

Södertälje Kommun har gått in i ett samarbete med flera andra parter där Kim får börja skolan för att lära sig lyssna och prata. Nedan kan du lyssna på ett samtal med Kim.

Kommun-Kim i samtal om Torekällberget