Lättläst

Den 9 september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige. Alla som har rätt att rösta får vara med att påverka vilka partier som ska bestämma.

Det finns tre val att rösta i:  
  1. Vi ska välja vilka som ska styra i riksdagen. 
  2. Vi ska välja vilka som ska styra i kommunen. 
  3. Vi ska välja vilka som ska styra i landstinget.

Dessa tre val är på samma dag.

Valet till riksdagen, alltså de partier som styr Sverige är mest känt och visas mycket på tv och i tidningar.

Kommunen bestämmer om skolor, daghem och äldrevård. 

Landstinget bestämmer om sjukvård, bussar och andra resor för alla och färdtjänst.

Kommunen och landstinget bestämmer mycket som är viktigt för människors vardag.

Vart fjärde år är det val och då röstar svenska folket.

Valmyndighetens webbsida finns mycket lättläst information om du vill lära dig mer.

Tre veckor innan valet får alla som har rätt att rösta ett brev.
Det är ditt röstkort.

På röstkortet står det var du ska rösta.
Du ska ta med röstkortet när du går för att rösta.

Du ska också ta med ditt pass eller ett id-kort.
Det behöver du för att visa vem du är.

Om du inte har ett id-kort kan någon följa med dig 
när du ska rösta och säga vem du är.

Du behöver inte vänta med att rösta till den dag det är val.
Du kan rösta i förväg.
Alla kommuner ordnar lokaler där du kan rösta i förväg.

Om du är sjuk, har en funktionsnedsättning
eller är gammal kan du få hjälp att rösta.

Om du är i ett annat land kan du gå till ett av Sveriges
kontor i det landet och rösta där.
Du kan också skicka din röst med post från andra länder.

På 8 Sidor kan du se filmer och läsa mer om valet: 

  • Vem som får rösta
  • Det du röstar på är hemligt
  • Rösta i andra länder
  • Alla röster är lika världa

Hur fungerar det när man tar beslut om olika saker? 

Hur fungerar det när riksdagen, kommunen, landstinget och EU tar beslut? 
Vilka är det som bestämmer? 
Hur går det till? 
Vem bestämmer vilka som ska bestämma?

Här kan du läsa mer om de åtta partierna riksdagen.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet styr Sverige. Vänsterpartiet brukar samarbeta med dem.

Partierna Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna samarbetar i gruppen Alliansen.

Sverigedemokraterna samarbetar inte med något parti i riksdagen.

Vill du veta vad partierna gör och står för? 
8 sidors webbplats finns kort information om de olika partierna.