Historiska möten i staden och en kvinnlig akrobat är nyheter på årets 1800-talsvecka

Ett myller av aktiviteter fyller Torekällberget med start den 30 juni. Teatervandringar, hantverk, torghandel, musik, ånglok, varité och massor av lekar erbjuds besökarna. Barn och unga får möjlighet att prova på olika konster. I år är det fjärde året som veckan äger rum.

En nyhet i årets program är ”Scener i staden”, dramatiserade möten mellan historiska personer.

– Sommargästen i staden möter kringelmadamenpå stadens torg. En kvinna kämpar för sin överlevnad och den andra är engagerad i kvinnokampen, säger Susanna Lovén, projektledare för 1800-talsveckan.

Ett annat möte är mellan två ”kringelmadamer”. Dessa välkända Södertäljesymboler var kända för sin attityd. Konkurrensen om kunder var hård, eftersom varorna i princip var desamma för alla. Att komma först och dra till sig uppmärksamhet kunde göra skillnaden mellan en god dagsinkomst eller ingen alls.

– Mötet mellan kvinnorna belyser hur livsvillkoren kunde te sig under 1800-talet, säger Susanna Lovén.

För första gången underhåller en kvinnlig akrobat 1800-talsveckans besökare. Att det fanns kvinnliga akrobater på 1800-talet har framkommit i en annons i Södertelge Tidning från 1864.

1800-talsveckan pågår 30 juni – 2 juli, med fri entré för alla. Hela programmet finns tillgängligt här.

Veckan finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.

Susanna Lovén, projektledare på Torekällberget, 08-523 038 16, susanna.loven@sodertalje.se

Helene Andersson, pressekreterare, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Med vänliga hälsningar

Södertälje kommun