Föreningsregistret

Södertälje kommuns föreningsregister är tillgängligt för alla. I föreningarna kan du hitta människor som har samma intressen som du, eller du kan läsa i registret och inspireras till att starta en ny förening.

Det är gratis men inget tvång för föreningar att registrera sig i kommunens föreningsregister. Men om ni vill söka kommunalt föreningsbidrag måste föreningen vara med i vårt register. Föreningar som är med i registret kan också använda kommunens lokaler, som bokas via Lokalbokningen.

Det finns många fördelar för din förening med att vara med i föreningsregistret:

  • Ni blir synliga.

    Då är det lättare att hitta föreningen, både för dem som vill vara med i föreningen och för dem som vill skriva om er.

  • Ni får information.

    Kommunen skickar ut information om aktiviteter och föredrag för föreningar, samt om tillfällen för er förening att synas.

  • Ni kan boka kommunens lokaler.

    Alla föreningar som är med i föreningsregistret har rätt att boka kommunens lokaler till en förmånlig taxa. Om ni är intresserade av att boka kontaktar ni Lokalbokningen.

  • Ni har rätt att söka kommunalt föreningsbidrag.

    Ni kan söka bidrag enligt de regler som Kommunfullmäktige beslutat, se dokumentet Regler och riktlinjer för föreningsbidrag.

  • Ni kan få hjälp av kommunens föreningshandläggare.

    Handläggarna kan till exempel hjälpa er med information och med att söka bidrag. Vänd er till föreningsservice.

Kommunen har rätt att bestämma om din förening får vara med i vårt register. Registret är bara till för ideella föreningar, och verksamheten får förstås inte vara olaglig på något sätt eller kränka andra människor.

För att kunna vara med i registret måste din förening ha ett organisationsnummer. Det skaffar ni gratis hos Skatteverket. 

För att registrera din förening gör du så här:

  1. Fyll i formuläret Föreningsregistrering som du hittar i föreningsregistret. Fyll i så många fält som möjligt. Alla fält markerade med en * är obligatoriska. Har du inget hemtelefonnummer kan du fylla i ett mobilnummer. Vi ber dig fylla i hur föreningen vill ha sina utbetalningar så att det är klart om ni söker något föreningsbidrag.
  2. Skicka föreningens stadgar och det senaste årsmötesprotokollet i ett mejl till föreningsservice. Har ni inget årsmötesprotokoll ännu för att föreningen är ny så skriv det i mejlet.
  3. Tryck på knappen för att skriva ut om du vill ha en utskrift av din ansökan.
  4. Tryck på knappen för att skicka. Nu får du ett meddelande som lyder ”Tack för din registrering!”.
  5. Inom cirka två veckor registrerar vi din förening och mejlar inloggningsuppgifter till ordföranden så att ni kan uppdatera era uppgifter i registret när det behövs.

I föreningsregistret på kommunens webbplats kommer inte enskilda föreningsmedlemmars kontaktuppgifter att finnas, utan de kontaktuppgifter som kommunen fått till ordföranden och styrelsemedlemmarna har bara föreningsservice tillgång till.

6. När ni har fått era inloggningsuppgifter kan ni gå in i registret och lägga till logotyp, en kort beskrivning av föreningen, informera om föreningens verksamhet samt lägga till uppgifter om styrelsens olika funktionärer. Använd funktionen Föreningsadministration. 

7. Handläggarna på föreningsservice kommer att bjuda in din förening till ett möte för att skapa kontakt.

När vi har registrerat din förening skickar vi inloggningsuppgifter till ordföranden så att ni ska kunna logga in och ändra era uppgifter i formuläret Föreningsadministration. 
Har ni glömt ert användarnamn eller lösenord? Eller behöver ni ändra fler uppgifter än dem ni kommer åt i formuläret? Kontakta oss på föreningsservice. 

Om du har frågor eller synpunkter på föreningsregistret kan du vända dig till föreningsservice.