Aktuellt

The Space Beyond - ett filprogram ur Filmforms arkiv

2017-03-07

Södertälje konsthall presenterar stolt: THE SPACE BEYOND - Ett filmprogram curerat av Debora Elgeholm och Lina Persson med filmer ur Filmforms arkiv

Filmerna visas söndag den 19/3 klockan 13-15 i filmsalen på Södertälje konsthall och är en del av programmet knutet till utställningen The Ultimate Limits of Infinity and the Space Beyond som just nu visas på Södertäje konsthall.

Screeningen är gratis och öppen för alla, ingen föranmälan krävs. Södertälje konsthall bjuder på kaffe och te i pausen.

Varmt välkomna!

 /////////////////
Program 1
/////////////////

Tova Mozard
Just Visiting This Planet
(2005) 17:30 min

Den här videon baserar sig på delar av intervjuer med den äldre generationen science fiction-fans i Los Angeles under 2004.  Många av rösterna tillhör kända science fiction-författare och kända experter inom området. Här får man en insikt i deras unika förhållande till olika ämnesområden. Allt diskuteras: hur FBI lägger sig i berättandet i seriealbum, miljöförstöring och frågan om Gud existerar. Bildeffekter som liknar skärmsläckare reagerar på ljudet av deras röster och skapar en fantasifull inramning.

//////////

Mai Hofstad Gunnes
An Everywhere of Silver
(2009) 10:29 min

Förberedelserna inför en ballongfärd till mars var utgångspunkten för "An Everywhere of Silver". The Mars Society Germany gör uppskjutningar med två testfarkoster inför den planerade avfyrning 2017. Gränsen mellan dokumentär och fiktion upplöses när bilder från en raketuppskjutning integreras med en iscensatt historia med två kvinnliga dansare. Kvinnorna representerar de två experimentella rymdfarkosterna: Miriam alias: Main Inflated Reentry Into the Atmosphere Mission test, och Regina alias: REsidual Gas INflation test for Archimedes. Genom att smälta samman rymdfarkosterna med dansarna utforskar filmen personifiering, kring kärnan av rymdteknik.

//////////

Stefan Larsson/AUJIK
A forest Whithin a Forest
(2010) 5:10 min

Nashi, medlem av 3:e inkarnationen av AUJIK, ledsagar åskådaren genom en suggestiv bambuskog som är en manifestation av hennes tankar kring teknologi och natur. Hon hävdar att alla objekt besitter en själ; även de vi finner mest konstgjorda är lika sakrala som plantor och stenar. Hon kritiserar naturen för sin oförmåga att utvecklas, hyllar teknologin för sin flexibilitet och proklamerar att naturen måste anpassa sig efter teknologin för att kunna fortleva.

//////////

Maja Borg
We The Others
(2014) 8:08 min

We The Others är en filmlyrisk hyllning till fysisk mångfald. Verket ställer en urgammal, men högst aktuell fråga: vad är människans värde? Filmen utspelar sig år 2030 i utkanten av en civilisation grundad på en hundra år gammal projektion av framtiden. Här lever ’de andra’ - en utrotningshotad grupp som förkroppsligar de som inte lever upp till normen och därför inte finns med på den genetiska inköpslistan inför framtiden. De är fruktade av alla, trots att "de andra" i själva verket är de flesta av oss. Filmen spelades in i samarbete med barn och ungdomar från Ups and Downs teatergrupp i Skottland och från Kung Saga Särskolegymnasium för särskilt begåvade i Stockholm.

//////////

Katarina Löfström
Score
(2004) 4:30 min

Score bygger på en bild tagen av NASAs Hubbleteleskop, och visar det vi så långt ut i rymden kan skåda. Genom att ytterligare zooma in i bilden försöker Löfström utvinna information som för henne är den definitiva gränsen för vår kunskap om världen. Kvar blir ett slags stumt animerat partitur av svarta prickar i olika storlekar som rytmiskt strömmar nedför en vit bildyta.

////////////////
Program 2
////////////////

Maja Borg
Ottica Zero
(2007) 13 min

Ottica Zero följer den italienska före detta skådespelerskan Nadya Cazan som snart efter sitt stora genombrott valde att försvinna. Hennes ilska över den destruktiva maktstruktur hon befann sig i, förde henne på en excentrisk resa genom världen för att finna ett annat sätt att leva. Nadyas nya persona N.E.M. letar sig fram genom det ideologiska färgspektrat och vi följer med från Rom till Venus. Hennes tankar om en ofärgad ideologi flätas samman med den amerikanska, 91 år gamla futuristen Jacque Frescos vision om en global utopi.

En poetisk science fiction-dokumentär om strävan efter att leva efter sina egna ideal och samtidigt förhålla sig till sin samtid.

//////////

Eric M Nilsson
Ormgard (1968) 14 min

Dokumentärfilmaren Eric M. Nilsson berättar en science fiction-historia om en resa på ett rymdskepp mot svanens galax, i vilken han blandar skämtteckningar och journalfilmer. Raketen lämnade jorden för 52 år sedan. Ingen vet när den kommer att nå sin destination.
Ormgard, en passagerare och humanist, misstror kaptenen som förklarar att “den enskilda åsikten inte tillåts att skada gruppen”. Ormgard beslutar sig för att finna sanningen bakom uppdraget och flyr – bara för att finna fågelsång och jordens grönska bakom rymdskeppets stålhölje.

//////////

Stefan Larsson / AUJIK
Spatial Bodies
(2016) 4:54 min

Spatial Bodies skildrar det urbana landskapet och dess arkitektoniska kroppar som autonoma och självreproducerande organismer. Staden görs levande och blir till en ofantlig betongvegetation som oscillerar mellan ordning och kaos. Videon är influerad av 1960-talets japanska metabolismarkitektur, samt så kallad Gundam-arkitektur (slagskepp) och datorspelet Katamari Damacy.

Projektet är ett nära samarbete med den japanska elektroniska musikern Daisuke Tanabe. Videon är filmad med en drönare i centrala Osaka, Japan.

//////////

Joanna Lombard
Details from the future
(2007) 4:13 min

Hösten 2006 fick jag höra att min mamma och hennes syster Jacqueline var statister i demonstrationsscenerna i filmen Z – han lever av Costa-Gavras som spelades in i Algeriet år 1968. Jag bestämde mig för att leta reda på henne i filmen. Under mitt sökande upplever jag att alla kvinnor i filmen skulle kunna vara min mamma. I mitt huvud framträder olika händelser från vårt gemensamma liv. Små detaljer eller stora avgörande händelser som jag berättar om i videon.

Min mamma har inte berättat så mycket om sitt förflutna och detta har gett mig en vag bild av hennes Fransk-Algeriska bakgrund. Hon bröt med sin familj när hon kom till Sverige 1973. Detta bidrog till att hon inte har några fotografier från sin ungdom, vilket gör sökandet efter förståelse ännu svårare.