Kommande utställningar

 

Est-Nord-Est, artists residency

Foto: Jean-Sebastien Veilleux

Viktigt Meddelande till Allmänheten

24 november 2018 - 20 januari 2019

Christoph och Sebastian Mügge

En multidiciplinär och visuellt högljudd installation där den politiska medvetenheten lurar bakom en till synes naiv fond. Här blandas kalla krigets kapprustning och katastrofberedskap med samtida företeelser på ett lekfullt och humoristiskt sätt. Projektet ställer frågor om behovet av skyddsrum och om vem som ska släppas in i den trygga oasen.

Madness and Civilization är en utställning av Kudzanai Chiurai (född 1981 i Zimbabwe) och hans första soloutställning i Sverige. Den inkluderar verk i blandade material på papper, fotografier, film och installation. Utställningen reflekterar över Chiurais politiskt drivna forskning och kreativa projekt från de senaste tre åren. Titeln är tagen från Michel Foucaults inflytelserika text från 1964: Vansinnets historia under den klassiska epoken, och utställningen är i linje med Chiurais metod att återkomma till och förkasta den postkoloniala nationalstaten och ”kolonial framtid”. Uppfattningar som manar afrikaner till att tänka, tala och agera som sina kolonisatörer. I sitt arbete ifrågasätter han rollerna som spelas av religion, historia, nationella arkiv, handel, kapitalism och patriarkat, men även det visuella språk och troper som hjälper till att skapa myter, historia och i förlängningen makt.

I sitt spårande av politiska berättelser i Zimbabwe och andra grannländer i södra Afrika, från de tidiga kristna missionärerna, genom kolonialisering och kampen för självständighet, lägger Chiurai fram tanken om musik som ett viktigt redskap för motstånd och kommunikation. Förutom att uppleva hans verk visuellt, bjuder mobila ljudstationer in besökarna till att lyssna på ett urval av Chiurais vinylskivor. Dessa inkluderar kampmusik som zimbabwisk Chimurenga och musik från den sydafrikanska anti-apartheidrörelsen. Den innehåller även sällsynta inspelningar av tal hållna av kända personligheter inom de afrikanska frihetsrörelserna och medborgarrättsrörelsen i USA, så som Ian Smith, Kwame Nkrumah, Mobutu Sese Seko, Dr Martin Luther King, författaren Alex Haley och ett dramatisk återskapande av rättegången mot Black Panthers medgrundare Bobby Seale. I utställningen visas även filmen We Live in Silence: Chapters 1-7 som genom ett unikt komponerat ljudspår och visuellt slående filmografi, understryker den innovation som karakteriserat Chiurais arbete på senare år.

Subjektivt om släkten De Geers inblandning i slaveriet. Och 1960-talets inställning till det vi kallade ”borgerligt”. ”Döm om min förvåning när Antonio, en brasiliansk man, berättar för mig att han är ättling till en slav som Louis De Geer låtit frakta med slavskepp till Brasilien på 1600-talet. Detta med stöd av drottning Kristina. Antonio kände att hans eget och hans förfäders öde för alltid var förknippat med namnet De Geer.” Denna verkliga händelse är utgångspunkten för Carl Johan De Geers (f 1938) personligt hållna praktik där han sällan drar sig för att ställa svåra frågor om våra gemensamma livsvillkor. Vad vet vi egentligen om Svensk kolonialism? På vilket sätt förändrar berättelsen vår syn på den svenska industrialismens fader och kan skuld gå i arv?