Nyheter omsorg och socialt stöd
Effektivare myndighetsutövning skapar underskott

2017-10-12
Alla som har hemtjänst i Södertälje kommun ska få den hjälp och stöd de behöver och har rätt till. Kommunens uppgift är att säkerställa att de får det, oberoende om hen valt någon av de hemtjänstföretag kommunen upphandlat eller får sin hemtjänst utförd av kommunen.
Sedan 2016 genomför Södertälje kommun en omfattande översyn av kvaliteten i hemtjänstinsatser. Det har skett genom att se över vilka tider och vilket stöd och hjälp de som söker eller har hemtjänst behöver för att klara sin vardag. Som ett resultat av det har mängden hemtjänsttimmar i kommunen minskat. Utvecklingen sätter press på kommunens utförare av hemtjänst att anpassa sig.
Som framkommer i äldreomsorgsnämndens delårsrapport som publicerades tidigare i veckan så går kommunens egen hemtjänst med 28,5 miljoner i underskott under första halvåret 2017. Anledningen är att organisationen inte har hunnit anpassa sig till det nya digitala arbetssätt som bedrivs inom hemtjänsten.
– Underskottet för kommunens hemtjänst är ett resultat av att myndighetsutövningen blivit effektivare, säger socialdirektör Lenita Granlund. Vi har blivit bättre på att ge personer med hemtjänst det stöd de behöver när de behöver det. Vi har även blivit bättre på att mäta det faktiska antalet timmar som ges till personer som behöver hemtjänst. Det är bra för brukaren som får ett kvitto på att hon eller han får sin lagdstadgade hjälp. Nu måste vi på kommunen anpassa vår kostym för detta.
För att bättre mäta vilka insatser som utförs har kommunen infört ett digitalt registreringssystem. Sedan början av juni registrerar hemtjänstpersonalen sitt besök hos brukaren direkt i mobilen. Personalen kan också kontrollera att personen får det stöd och den hjälp som hon eller han har blivit beviljad för i hemtjänstbeslutet.
– Möjligheten till uppföljning som digital hemtjänst skapar är framtiden, säger Lenita Granlund. Men alla utförare av hemtjänst brottas med att ställa om sig till de nya villkoren. Det är tufft men en effektiv hemtjänst är nödvändig för att resurserna ska räcka till då vi blir allt fler äldre.
- Omsorg och socialt stöd
- Information för vård och omsorg med anledning av coronaviruset
- Akut hjälp och rådgivning
- Arbete och försörjning
- Barn, ungdom och familj
- Budget- och skuldrådgivning
- Dödsboanmälan
- Missbruk och beroende
- Psykisk ohälsa
- Stöd vid funktionsnedsättning
- Våld i nära relationer
- Äldreomsorg
- Stöd till dig som anhörig
- Vill du engagera dig? Du behövs!
- Behöver du en god man?
-
Nyheter omsorg och socialt stöd
- Förbättrade arbetsvillkor för att förbättra äldreomsorgen
- Besöksförbud för äldreboenden förlängs
- Vaccination mot covid-19 för prioriterade medarbetare i fas 1
- Mötesplatser för seniorer slutar med uteaktiviteter
- Besök gärna äldreboendet utomhus eller digitalt
- Mötesplatser för seniorer ställer om verksamheten
- Använder du färdtjänst?
- Förbättrat resultat för särskilt boende i brukarna egen mätning
- Positiv trend när brukarna tycker till om hemtjänsten
- Hurra för Helga – 106 år idag!
- Bryt inte smittskyddet för äldreboenden
- Antikroppstest erbjuds till vissa medarbetare
- Utökad provtagningsmöjlighet för medarbetare inom vård- och omsorg
- Åtgärder för att minska smittspridning av covid-19
- På Artursbergs covid-19 avdelning ser vardagen nästan ut som vanligt
- Thomas växlar mellan handling och förhandling i krisen
- Serviceteamet ser till att vård – och omsorgspersonalen kan fokusera på omvårdnad
- Lugnet råder i specialteamet som arbetar inom hemtjänsten
- Stöd till familjer
- Behöver du hjälp att bryta ett våldsamt beteende?
- Förlängda handläggningstider för Myndigheten för äldre och funktionsnedsättning
- Hatten av för Heijkensköldska
- Surströmmingsskiva på Tallhöjden
- Kommunen upphandlar leverantör av hemtjänst
- Film om bättre villkor inom Järna hemtjänst
- Fredagsmys på Heijkensköldska gården
- Vill du bli fri från spelberoende?
- Fest i det gröna när Tallhöjden firade 30 år
- Kommunen öppnar CV-café för unga
- Ny e-tjänst för att åter ansöka ekonomiskt bistånd
- Vi ser fram emot att träffa er idag!
- Träffa oss på Medborgardagen!
- De blir nya enhetschefer i hemtjänsten
- Forskning pågår!
- Ny gruppbostad och servicebostad har öppnat
- De fick ta emot årets utmärkelser
- Vad är ett vård- och omsorgsboende och vem är det som bor där
- Alternativ entré till Björkmosen under grävarbete
- Är du anhörig till en person som har beroendeproblematik eller psykisk ohälsa? Du kan få stöd och hjälp från oss!
- Dags att ansöka om riksfärdtjänst för julresor
- Vi startar uppsökande verksamhet för äldre
- Äldreomsorgen deltar på Äldredagen - vi vill träffa dig!
- Vi uppmärksammar medarbetare som gjort något utöver det vanliga
- Dags för Seniorgala – vi finns på plats och vill gärna träffa dig!
- Ta hand om dig i värmen!
- Södertäljebor i daglig verksamhet får höjd habiliteringsersättning
- Kommunen tar över driften av Oxbackshemmet
- Ny form av boende för äldre i Södertälje
- Anhöriggruppen tar sommaruppehåll - vi ses igen i september!
- Enklare komma i kontakt med biståndshandläggare på myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning
- Missbruks- och beroendevården i Södertälje enligt Socialstyrelsens öppna jämförelser 2017
- Södertäljes godaste mockarutor finns på Café Monsunen
- Brister i upprättande av samt innehåll i genomförandeplaner inom hemtjänsten - äldresomsorgsnämnden anmäler sig själva
- Kom och träffa oss på seniormässan!
- Lyckad workshop om framtidens anhörigstöd – flera goda idéer startar upp inom kort
- Statsminister Stefan Lövén bjöd in till pressträff på Heijkensköldska vård- och omsorgsboende i Södertälje kommun
- Barn och ungdom i samarbete med Södertörn högskola
- Nu är antivåldcenter, mansmottagningen och fältassistenterna hbtq-certifierade
- Upphandling av hemtjänst inleds
- Delegation från GREVIO besöker Antivåldcenter
- Barnahus skapar trygghet för otrygga barn
- Södertälje kommun söker intressenter till utbildning i välfärdsteknik
- Daglig verksamhets teater- och musikgrupp bjuder in till Ture Sventon-teater på Oktoberteatern
- Goda resultat för socialtjänsten barn och ungdom i årets brukarundersökning
- Hur beter du dig i en relation?
- Familjecentralen fyller 1 år
- Mötesplats för unga vuxna med psykisk ohälsa öppnar
- Fler väljer att stanna längre - socialtjänsten barn och ungdoms satsning ger resultat
- Idag lanserar barn och ungdom sitt traineeprogram för socionomer
- Fokus på våldsutövare i Länsstyrelsens nylansering av kampanjen Välj att sluta
- Vill du arbeta som avlösare eller ledsagare? Se hit!
- De fick ta emot utmärkelser för årets innovation och årets utveckling
- Utdelning av nytt innovation- och utvecklingspris
- MAP 2020 stödjer språkutvecklande arbetsplatser
- Traditionsenligt nobelfirande på kommunens vård- och omsorgsboenden
- Nu kan ideella föreningar inom socialt arbete söka bidrag
- Samarbetspartner prisad
- Södertälje kommun anordnar en temadag om våld i hedersrelaterad kontext - blir startskottet för gemensamt arbete mot hedersrelaterat våld
- Välkomna på julmarknad!
- Enheten för arbetsrehabilitering ställer ut på Södertälje Företagarmässa
- Ökad ersättning till kommunens leverantörer hemtjänst
- Häng med i vår arbetsvardag – följ oss på instagram!
-
Nya villkor skapar underskott i hemtjänsten
- Kom och träffa oss på Äldredagen
- Drop in för frågor om ekonomi
- Lär känna oss - under oktober månad kan du ta del av medarbetarberättelser från social- och omsorgskontoret
- Välkommen på ööpet hur på Nygården
- Tyck till om socialtjänsten!
- Nationella anhörigdagen 2017
- Nu startar ny anhöriggrupp
- Ersta diakoni avecklar sin hemtjänst
- Förslag att avveckla vård- och omsorgsboendet Solgläntan – ersätts av nytt boende
- Turbundna resor under hösten
- Öppna jämförelser av socialtjänsten presenterades igår
- Mansmottagningen får pengar
- Färre rapporterade ärenden till IVO under första kvartalet 2017
- Förändringar i hemtjänsten inom Södertälje kommun
- Nu utvecklar vi Bergviks mötesplats för äldre
- Södertälje kommun inför mobil hemtjänst
- Nu öppnar Södertäljes första familjecentral
- Förändringar inom hemtjänsten
- Kvalitet och utveckling
- Synpunkter på verksamheten