Nyheter omsorg och socialt stöd

Södertäljes godaste mockarutor finns på Café Monsunen

2018-05-22

Café Monsunen ligger i lokaler på vård- och omsorgsboendet Mariekällgården, ett stenkast ifrån Södertälje Centrum, och är en av kommunens dagliga verksamheter för personer med olika former av funktionsnedsättning. Här arbetar 12 arbetstagare och två och en halv arbetshandledare med att driva runt fiket i vilket det ingår att baka, tillaga enklare lunchrätter, ta hand om lokalerna och sköta försäljningen. Utöver att driva fiket tar de även hand om en mobil kioskvagn som de åker med till ett par av kommunens särskilda boenden och säljer bland annat hygienartiklar och godis.

- Jag känner mig värdefull när jag kommer hit, berättar Åsa, som har arbetat på caféet i 11 år. Jag har något att göra, och jag får träffa mina kompisar, sen gillar jag att svara i telefonen och ta emot beställningar. Jag längtar hit på morgonen, det sociala umgänget betyder jättemycket för mig!

I Södertälje kommun finns många enheter inom daglig verksamhet, Café Monsunen är en av dem. Den startade 2000 på Heijkensköldska gården för att 2004 flytta till ljusare lokaler på Mariekällgården. En daglig verksamhet är en arbetsplats dit personer med olika former av funktionsnedsättning kan komma för att jobba i sitt egna tempo och med möjlighet att utvecklas utifrån sin egna drivkraft och förmåga.

- Hur många timmar arbetstagaren jobbar väljer de själva utifrån beslutet från handläggaren, säger Monika Broo-Wiklund, chef för daglig verksamhet. Flera kombinerar arbete här med att gå i skolan, somliga arbetar här och på ytterligare annan daglig verksamhet.

Bild x.

Arbetshandledarnas arbete är att finnas som stöd, att vägleda i arbetet och peppa utan att på något vis ta över. Att bygga relationer med var och en av arbetstagarna är viktigt, lika viktigt är det att var lyhörd för arbetstagarens behov och önskemål.

- De är så bra arbetshandledare – Birgitta och Lena, säger Åsa. Medmänskliga, och man kan prata med dem om allt. De är bra också på att förstå oss, och vilka uppgifter var och en av oss ska ha.

När arbetstagaren fått ett beslut om daglig verksamhet skriver de tillsammans med en arbetshandledare en gemomförandeplan som innehåller mål från handläggaren och arbetstagarens önskemål med insatsen.

- Jag tycker genomförandeplanen är bra, säger Jorge, som arbetar på caféet. Där står vad jag vill göra och vad jag behöver lära mig. Den är enkel och det är bra att vi har uppföljning.

Väl på plats är det viktigt att underlätta för arbetstagaren att kunna vara så självständig i sitt arbete som möjligt. Att inte behöva fråga någon av arbetshandledarna om hjälp för att utföra sitt arbete är ett kliv mot oberoende och stärker individen. På så vis vill man också uppmuntra till att arbetstagaran tar egna initiativ, både i arbetet men även till att vilja gå vidare till andra utmaningar.

Bild y.

I kassan finns det en talande kassapparat med bilder och tal som talar om och visar vad kunden ska betala och hur mycket den ska ha tillbaka. Den är till stor hjälp, eftersom det gör det möjligt för flera att stå kassan. Det är flera som gillar det, att stå i kassan, och Drasco visar och förklarar hur det fungerar när en kund kommer in och vill köpa fika.

- Allt vi säljer bakar vi själva, berättar Drasco.

Det bakas för dagligt behov här. Det finns bakverk, smarriga smörgåsar och enklare lunch och de har öppet varje dag mellan klockan halv nio och halv fyra. För den som vill äta lunch här eller beställa en smörgåstårta behöver en beställning göras. Vid större beställningar gärna med några dagars framförhållning så de hinner beställa varor och förbereda.

- Jag tycker om att vara här, säger Turkan, som arbetar både i köket och i kassan. Det är roligt att baka, mockarutor är roligast. De är så goda, godast i Södertälje.

Bild z.

Vid behov kan Lärvux (vuxenutbildning för personer med funktionsnedsättning) anordna caféutbildning. Där finns det kurser i hygien, bakning, ta fram recept, bemötande och lokalvård, sådant som det behövs kunskap i för att driva ett café. Eftersom arbetstagaren arbetar inom området kan kunskapen användas i praktiken direkt vilket ger möjlighet att utveckla yrkesidentiteten förutom att det skapar förutsättningar att hantera de varierande arbetsuppgifter som förekommer.

- Vi är en arbetsgrupp som tillsammans har i uppgift att driva caféet, säger Monika. Som på vilken arbetsplast som helst, behöver vi utveckla och fördjupa kompetensen – det ger trygghet och gör det enklare att till exempel byta arbetsuppgift eller arbetsplats. När en arbetstagare känner sig klar här och känner att den vill göra något annat finns det möjligheter att gå vidare till annan daglig verksamhet eller arbetsinsats.

Besöksadress och kontaktuppgifter

Öppettider: måndag - fredag 08.30 - 15.30

Adress: Parkgatan 10, bakom stadshuset

Telefonnummer (för beställningar): 08 - 523 019 61