ESMUS: Musik

Historia
Wendela Hebbegymnasiets musikprogram har sina rötter i musiklinjen som startades på Täljegymnasiet redan 1987. År 2004 bildades Wendela Hebbegymnasiet och vi flyttade in i dagens nya fina musikanpassade lokaler. Under årens lopp har många elever genomgått vår utbildning och fortsatt med studierna på folkhögskolor och universitet, där de antingen studerat vidare inom musiken eller inom andra områden.

Vi har många etablerade artister, musiker, sångare, låtskrivare, ljudtekniker, musikproducenter och entrepenörer bland våra före detta elever verksamma idag. Elever har via musiken gjort andra vägval och blivit jurister, psykologer, lärare i både förskola, grundskola och gymnasium, översättare, författare, kantorer, podcast, och medarbetare på Sveriges Radio för att nämna några exempel.
Detta visar att mycket är möjligt för den som vill ha och en gedigen gymnasietutbildning via ditt musikintresse.

Innehåll
Skolan erbjuder undervisning på ditt instrument eller sång och du får spela/sjunga tillsammans med andra elever i olika ensembleformer.

Exempel på vad du får jobba med:

  • lära dig spela olika genrer
  • om improvisation
  • rytmer
  • notläsning
  • att förstå skalor och ackord
  • förbättra ditt gehör
  • utveckla din teknik och ton
  • öka din musikaliska kunnighet
  • utveckla uttrycksförmåga, presentations- och scenvana
  • planera och genomföra inspelningar och konserter

Detta gör att du efter gymnasiet får en god grund till att söka dig vidare till någon högre musikutbildning.

För dig som sjunger eller spelar trummor, bas, gitarr, piano, fiol, cello, flöjt, saxofon, klarinett, trumpet, trombon, mm. eller använder datorn som verktyg, så är Wendela Hebbegymnasiet helt rätt ställe att studera på.

Att studera musik är personlighetsutvecklande och roligt!

Inspiration av musikbranchen
Under terminerna bjuder vi ofta in branschfolk som på ett levande vis berättar om sig själva och sin väg in i ett yrkesliv och företagande inom t.ex. skivindustri och underhållning. Det ger inspiration och bidrar till det know how som vi vill att eleverna ska ha med sig för att kunna sprida sin musik och utveckla sitt musikaliska nätverk. Musik och entreprenörskap kopplas på så sätt ihop på ett naturligt sätt i det estetiska programmet. Det drar vi stor nytta av i våra kurser. Vi ser många möjligheter med detta och att den utvecklar en stor drivkraft hos många ungdomar. Du får träna att skapa egna arbetslivserfarenheter i form av uppträdanden och musikproduktioner även utanför skolan.

Utbildningsmöjligheter inom andra områden
Vill du få behörighet att studera annat och ha musik som sidosyssla så finns en mängd möjligheter om du använder ditt individuella val (200 poäng) till högre kurs i matte, språk mm. Du kan då få access till utbildningar som t.ex. civilekonom, psykolog, sjuksköterska, djursjukvårdare, sjukgymnast, landskapsingenjör, socionom mm.   Väljer du att läsa matematik 2 som individuellt val har du också möjlighet att läsa tekniskt basår på exempelvis KTH.

 

Några exempel på vart eleverna tar vägen efter gymnasiet

Studentexamen 2016

  • Anton Berndts - Lunnevads Folkhögskola jazzlinjen
  • Erik Hammarsten - Sommenbygdens folkhögskola Jazzlinjen
  • Rebecka Reimers - Tech Music School London
  • Karolina Hansson - Nyköpings Folkhögskola musik
  • Gustav Szoratz - Nyköpings Folkhögskola musiik
  • Tony Bakirciouglu - Nyköpings Folkhögskola musik
  • Anna Müller - Kulturama Folkhögskola musik
  • Fredrik Lindholm - KTH tekniskt basår

Läs gärna de olika presentationerna om våra profiler och följ vår facebooksida och instagram om du vill veta mer om vad eleverna får vara med om under terminerna.