Att utforma kommunikation är alltid en fråga om kompromisser och prioriteringar. Här finns några snabba och effektfulla tips som kan vara en hjälp vägen.
Alla exempel och riktlinjer som beskrivs på webbplatsen är att betrakta som utgångspunkter - men som mycket väl kan användas precis som de är. Självklart går det att utgå från en trycksaksmall för att skapa en digital produkt och vice versa. Det absolut viktigaste är att komponenterna, det vill säga typsnitt, färger och logotyp med mera, används på ett respektfullt och tilltalande sätt i enlighet med de grafiska riktlinjerna.
Den uppdaterade grafiska profilen ger mer utrymme för bra innehåll, flexiblare regler för placering av grafiska komponenter och slutligen många mallar och hjälpmedel. Det innebär att du som medarbetare ska kunna ägna mer tid åt bra innehåll och idéer istället för design.
Du har massor att berätta. Men att behålla mottagarens uppmärksamhet en längre tid är inte alltid så enkelt. När du kommunicerar ett budskap måste du därför våga välja bort saker som inte är avgörande och absolut nödvändiga.
Om du trots det verkligen inte kan välja bort något behöver du istället dela upp informationen i små portioner. Steg för steg.
En stor och bra rubrik på en heltäckande färgbakgrund är många gånger allt som behövs. Det behöver inte vara svårare än så för att skapa en intressant layout. Våga låta typografin stå i centrum ibland - det sparar både tid och pengar.
Utan pauser skulle musik vara en enda sammanhängande ton. Samma gäller grafisk formgivning. Våga ha luft! Det kan lyfta innehållet och göra det ännu mer intressant.