Gång- och cykelvägar

Gång- och cykelvägar ska

  • Tillhandahålla separerade ytor från biltrafiken för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.
  • Skapa en trygg, säker och attraktiv trafikmiljö för såväl vardagsresor som rekreation.
  • Anpassas efter platsens karaktär, trafikflöden och användningsområde.


Separation mellan gång- och cykeltrafik:

Vid höga trafikflöden, fullgod bredd eller begränsat utrymme bör gång- och cykeltrafik separeras för att minimera konflikter och öka tryggheten.

Typ av separationslösning (så som målning, skiljeremsa eller kantsten) ska anpassas efter lokala förutsättningar.

Geometriska krav

Lutningstyp Avgift i kronor
Tvärgående lutning 2
Längsgående lutning (gångbana) 2-5
  • Gång- och cykelvägar ska ha ensidig lutning.
  • Avvikelser från lutningskrav kräver samråd med beställaren.

Höjdsättning och dränering

Friliggande gång- och cykelvägar ska ligga minst 10 cm över befintlig mark i lågpunkt för att säkerställa avrinning och snösmältning.

Slänter ska ha lutning på 1:3 eller flackare.

Vid breddning som påverkar körbanans utformning ska gatans bombering återställas.

Motriktad cykeltrafik

Vid motriktad cykeltrafik ska följande tillämpas om utrymme finns:

  • Heldragen linje M8 (bredd 0,2 m)
  • Cykelsymboler och färdriktning vid korsningar, samt i början, slutet och var 40:e meter längs sträckan

När cykelbana blir gångbana

Vid övergång från cykelväg till gångbana ska skyltning och vägmarkering tydligt indikera förändringen.

Trafikmiljöer med blandtrafik

Se tabell för olika trafikmiljöer

I vissa miljöer kan blandtrafik (gående, cyklister och biltrafik i samma yta) vara en lämplig lösning, särskilt där:

  • Motorfordonstrafik är låghastighetspräglad och volymerna är låga
  • Gaturummet är trångt eller fysiskt begränsat
  • Trygghet, upplevelse och tillgänglighet prioriteras framför biltrafikens framkomlighet

Exempel på sådana miljöer:

  • Centrumnära lägen
  • Bostadsområden
  • Lokalgator
  • Landsbygdsvägar
  • Rekreativa stråk

Placering och miljö

Förgårdsmark bör anordnas mellan fasadliv och gång- och cykelväg för att skapa en tydlig gräns och öka trivsel och trygghet.

Fri sikt och höjd

Tabell för olika trafikmiljöer

TABELL

Cykelnät - sammanfattade riktlinjer

TABELL

Gångnät - sammanfattade riktlinjer

TABELL

Utrymmesbehov för gående och cyklister

BILD

Minsta breddmått för gångbana

BILD

Tillgänglighet i förhållande till stadslivsstråk

BILD