Gång-, cykel- och mopedpassager
Val av passagetyp
Trafiksäkerhetsklassning
Trafiksäkerhetsklassning av GCM-passager beror på flera faktorer, inklusive trafikmängd, hastighet, och platsens utformning.
Det finns tre trafiksäkerhetsäkerhetsklasser; grön (god kvalitet), gul (mindre god), röd (låg).
Övergångsställen och cykelöverfarter hastighetssäkras i största möjliga mån till högst 30 km/h för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Då anses de gröna och ha god kvalité.
Detta innebär någon form av fysisk åtgärd vid passagen, som medför att 85 procent av bilisterna passerar i maximalt 30 km/tim över passagen.
Detta kan göras på flera sätt, se tabell nedan. Gångpassager kan också hastighetssäkras och utformas med refuger och varningsplattor för att öka säkerheten.
Ibland är det inte möjligt att anlägga ett farthinder på grund av att vägen används för busstrafik. Då kan andra åtgärder användas, såsom elektroniskt farthinder eller crosslights.

Vägledning och typritningar
För vägledning hänvisas till Södertälje kommuns typritningar för övergångsställen och passager, samt VGU-kraven och TRAST.
Förhöjningar används vid korsningar och friliggande överfarter där låg hastighet eftersträvas. Genomgående kantstöd kan användas vid stor gång- eller cykeltrafik eller när högre prioritet önskas vid lokalgators anslutning till huvudgata.
Övergångsställen bör hastighetssäkras till max 30 km/h med farthinder, och en trygg zon bör finnas vid kombinerade gång- och cykelvägar. Cykelöverfarter ska vara väl upplysta, ha fri sikt och hastighetssäkras med farthinder. Cykelpassager och cykelöverfarter ska utformas utan kännbar kant mot körbanan och undvika skarpa svängar.
Utformningsprinciper
Övergångsställen och cykelöverfarter:
Cykelöverfart övervägs noga då det i kommunen, ej är etablerad praxis att anlägga sådana.
- Ska vara väl belysta och ha fri sikt
- Hastighetssäkras till 30 km/h
- Utformas utan kännbar kant mot körbana
- Undvik skarpa svängar
Gångpassager:
- Kan kompletteras med refug och taktila varningsplattor
- Kan vara upphöjda vid behov
Vid friliggande överfarter eller korsningar:
- Förhöjning används för hastighetsdämpning
- Genomgående kantstöd kan användas vid hög gång- eller cykeltrafik
Kombinerade gång- och cykelpassager:
- Ska ha trygg zon och tydlig vägledning i utformningen
Vägledning och underlag
Typritningar:
Följ Södertälje kommuns typritningar för gång-, cykel- och mopedpassager.
Regelverk:
Hänvisning görs till:
- VGU – Vägar och gators utformning
- TRAST – Trafik för en attraktiv stad