Gång-, cykel- och mopedpassager

Val av passagetyp

Passagetyp

Övergångsställe expand_less expand_more

Markerad plats med vägmärke där fotgängare har företräde.

Anläggs om:

  • ≥ 25 gående i maxtimmen
  • ≥ 3 000 fordon/dygn– eller många barn korsar gatan.


Ska alltid kombineras med cykelöverfart vid gemensam passage.

Gångpassage expand_less expand_more

Korsningspunkt utan väjningsplikt för bilister. 

Används om färre än 25 gående i maxtimmen och trafikmängden < 3 000 fordon/dygn. 

Kan vara upphöjd, ha refug eller vara utan särskilda åtgärder.

Cykelpassage expand_less expand_more

Markerad korsning för cyklister och moped klass II, med eller utan trafiksignal.

Används generellt, särskilt om platsen inte uppfyller kriterier för cykelöverfart.

Cykelöverfart expand_less expand_more

Markerad och skyltsatt passage där bilister har väjningsplikt mot cyklister och moped klass II.

Krav:

  • Utformad för max 30 km/h
  • Beslut om utformning tas tidigt i projektering.

Bör användas vid:

  • Snabbcykelleder
  • Regionala/huvudcykelstråk
  • Ombyggnationer i huvudcykelnätet

Bör övervägas noga utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv 

Trafiksäkerhetsklassning

Trafiksäkerhetsklassning av GCM-passager beror på flera faktorer, inklusive trafikmängd, hastighet, och platsens utformning. 

Det finns tre trafiksäkerhetsäkerhetsklasser; grön (god kvalitet), gul (mindre god), röd (låg). 

Övergångsställen och cykelöverfarter hastighetssäkras i största möjliga mån till högst 30 km/h för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Då anses de gröna och ha god kvalité. 

Detta innebär någon form av fysisk åtgärd vid passagen, som medför att 85 procent av bilisterna passerar i maximalt 30 km/tim över passagen.  

Detta kan göras på flera sätt, se tabell nedan. Gångpassager kan också hastighetssäkras och utformas med refuger och varningsplattor för att öka säkerheten. 

Ibland är det inte möjligt att anlägga ett farthinder på grund av att vägen används för busstrafik. Då kan andra åtgärder användas, såsom elektroniskt farthinder eller crosslights. 

Vägledning och typritningar 

För vägledning hänvisas till Södertälje kommuns typritningar för övergångsställen och passager, samt VGU-kraven och TRAST. 
Förhöjningar används vid korsningar och friliggande överfarter där låg hastighet eftersträvas. Genomgående kantstöd kan användas vid stor gång- eller cykeltrafik eller när högre prioritet önskas vid lokalgators anslutning till huvudgata. 

Övergångsställen bör hastighetssäkras till max 30 km/h med farthinder, och en trygg zon bör finnas vid kombinerade gång- och cykelvägar. Cykelöverfarter ska vara väl upplysta, ha fri sikt och hastighetssäkras med farthinder. Cykelpassager och cykelöverfarter ska utformas utan kännbar kant mot körbanan och undvika skarpa svängar. 

Utformningsprinciper

Övergångsställen och cykelöverfarter:

Cykelöverfart övervägs noga då det i kommunen, ej är etablerad praxis att anlägga sådana.

  • Ska vara väl belysta och ha fri sikt
  • Hastighetssäkras till 30 km/h
  • Utformas utan kännbar kant mot körbana
  • Undvik skarpa svängar

Gångpassager:

  • Kan kompletteras med refug och taktila varningsplattor
  • Kan vara upphöjda vid behov

Vid friliggande överfarter eller korsningar:

  • Förhöjning används för hastighetsdämpning
  • Genomgående kantstöd kan användas vid hög gång- eller cykeltrafik

Kombinerade gång- och cykelpassager:

  • Ska ha trygg zon och tydlig vägledning i utformningen

Vägledning och underlag

Typritningar:

Följ Södertälje kommuns typritningar för gång-, cykel- och mopedpassager.

Regelverk:

Hänvisning görs till:

  • VGU – Vägar och gators utformning
  • TRAST – Trafik för en attraktiv stad