Busshållplatser
Regelverk och generella riktlinjer. För samtliga frågor rörande hållplatsutformning gäller: Senaste versionen av RiGata-buss ska följas.
Placering av busshållplatser
Hållplatser bör i första hand placeras:
- Efter gatukorsning
- Efter övergångsställe
- Före cirkulationsplats
Tillgänglighet
Alla hållplatser ska vara tillgänglighetsanpassade enligt:
- Södertälje kommuns typritningar
- Senaste versionen av RiTill
Rivning av hållplatser
Ej längre använda hållplatser ska avvecklas. Samtliga fasta installationer (väderskydd, kantsten, plattläggning etc.) ska tas bort och ytan återställas till omgivande standard.
Utformning och dimensionering
Säkerhet och framkomlighet
Siktförhållanden, säkerhet och tillgänglighet för samtliga trafikslag ska beaktas.
Konstruktionskrav
- Förstärkt överbyggnad krävs (se dimensioneringstabell)
- Brunnar ska inte förekomma i förstärkt yta
- Plattformshöjd: 17 cm över körbana
- Plattformslängd: Minst 20 meter
- Perrongytan närmast körbanan ska vara fri från hinder
Tillgänglig anslutning
Övergångsställe eller gångpassage med nedsänkt kantsten ska finnas nära hållplatsen. Utformningen får inte inskränka tillgänglighet på intilliggande gång- och cykelbanor.
Hållplats längs gång- och cykelbana (GC-bana)
Hållplats ska placeras närmast körbanan. GC-bana leds bakom hållplatsen och behåller sin fulla bredd.
Skyddszon på 0,5 m ska finnas mellan väderskydd och GC-bana.
Om utrymmet är begränsat bör följande möjligheter prövas:
- Hållplats utan väderskydd (vid låg påstigandevolym)
- Smalare väderskydd
- Minskad körbanebredd (kan smalnas till 7,0 m)
- Minskning av GC-banans bredd eller skyddszonens bredd
GC-väg i anslutning till hållplats
Vid hållplatser där GC-bana leds bakom väderskydd ska ett avskiljande räcke installeras för att minimera konfliktpunkter mellan resenärer och cyklister.
Övergångsställe bör anläggas över cykelbanan för att leda fotgängare från hållplats till gångbana.
Utformningen ska följa senaste versionen av RiGata-buss (t.ex. 2023, s. 62).
Utrustning vid hållplats
Cykelparkering
Möjlighet till cykelparkering ska alltid utredas.
Antalet platser styrs av hållplatsens potential som bytespunkt (kontakt med Trafikförvaltningen).
Placering får inte skymma sikt, blockera passager eller leda till utbackning över gång- eller cykelbana.
Renhållning
Papperskorg ska alltid finnas.
Bänk
Ska i normalfallet installeras, oavsett väderskydd.
Undantag kan göras vid hållplatser med hög andel avstigande och låg andel påstigande.
Kontakt med Trafikförvaltningen för resenärsdata rekommenderas.
Estetik, trygghet och enhetlighet
Utformning
Busshållplatsen ska utformas med hänsyn till estetiska värden och upplevd trygghet.
Utrustning
Bänk, räcke, papperskorg och väderskydd ska ha ett enhetligt formspråk (färg, material, design). Färgkod RAL 6009 Fir Green används för SL:s väderskydd.
Belysning
Ska vara god över hela hållplatsytan samt GC-banor som ansluter.
Materialval
Smågatsten kan med fördel användas kring cykelställ och bänkar.
Teknik
Väderskydd ska förses med kanalisation för framdragning av el.