Cykelparkering

Att erbjuda välplacerade cykelparkeringar i utemiljön underlättar för fler att välja cykeln som färdmedel. Detta bidrar till ökad folkhälsa, minskade utsläpp och ett mer levande stadsliv. För att cykelparkeringar ska vara attraktiva och funktionella krävs att flera faktorer beaktas redan i planeringsskedet.

Funktionella krav för kvalitativ cykelparkering

  • Närhet till målpunkter – Parkeringen bör placeras nära entréer och andra destinationer.

  • Strategisk lokalisering – Anpassa placering efter vanliga angöringsriktningar

  • Kapacitet – Tillräckligt många platser utifrån det lokala behovet.

  • Säkerhet – Cykeln ska kunna låsas i ramen, och stöldförebyggande utformning är viktigt.

  • Variation – Minst 10 % av platserna bör anpassas för lastcyklar, elsparkcyklar eller trehjuliga cyklar.

  • Väderskydd och belysning – Ökar trygghet och användbarhet.

  • Trygg miljö – Placering i upplysta och öppna ytor minskar risk för skadegörelse.

Platsbehov och tillgänglighet

För att parkeringen ska fungera i praktiken krävs ytor inte bara för cyklarna utan även för tillgång, snöröjning och kringfunktioner.

  • Cykelns längd: minst 2,0 m

  • Fri yta bakom cykel: minst 1,5 m

  • Undvik nivåskillnader och branta lutningar – dessa försvårar åtkomst.

  • Vid lutande ytor kan pollare eller kortare ställ användas.

  • Tvåvåningsställ kan användas vid trånga ytor, t.ex. stationer – med neddragbar skena.

Korttids- och långtidsparkering

Cykelparkeringar bör utformas efter den förväntade användningstiden.

Korttidsparkering

För butiker, restauranger och tillfälliga besök. Viktigast är närhet till målpunkten och enkel låsning. Väderskydd är mindre prioriterat.

Långtidsparkering

Vanlig vid skolor, arbetsplatser och kollektivtrafik. Här krävs skydd mot väder och stöld, god belysning samt enkel åtkomst även för större cyklar. Låsbara garage eller boxar kan vara aktuellt vid hög efterfrågan.

Cykelgarage

Vid större cykelvolymer kan cykelgarage vara en lösning.
Dessa ska:

  • Vara tillgängliga endast för abonnenter

  • Ha dörröppnare och breda entréer (även för lådcyklar och kärror)

  • Ha god insyn för ökad trygghet

  • Ha belysning tänd under dygnets mörka timmar (gärna med närvarostyrning)

  • Kunna erbjuda extra faciliteter (se nedan)

Extra faciliteter

  • För att ytterligare öka nyttan och attraktionskraften hos cykelparkeringar kan extra faciliteter erbjudas, särskilt vid större hållplats eller garage/box.
  • Pumpstationer: Enkla och lättillgängliga pumpar för att fylla på luft i däcken. Elektroniska att föredra om el finns lättillgängligt, annars manuell fotpump.

  • Cykeltvätt: Rengöra cykel från bland annat vägsalt. Koppla på dagvattenlösning från xx, får ej använda dricksvatten för detta ändamålet.

  • Reparationsmöjligheter: Reparationsställen utrustade med grundläggande verktyg för enklare cykelunderhåll. Ska vara vandalsäkra.

  • Laddningsstationer: Uttag för att ladda elcyklar och andra batteridrivna färdmedel, endast i låst garage eller box där det ingår i parkeringsavgiften.

Dessa funktioner ökar nyttan och gör det enklare att välja cykeln i vardagen. De bör placeras centralt, nära knutpunkter eller stadsdelscentrum.

Placering och integration

Cykelparkering kan placeras i möbleringszoner eller på förgårdsmark, särskilt vid busshållplatser eller offentliga målpunkter. Den ska alltid ligga i direkt anslutning till cykelstråk, entréer eller destinationspunkter för att maximera användbarheten.

Projekteringsriktlinjer

  • Förankring – Alla cykelställ ska vara fast förankrade i marken.

  • Gående ytor – Minst 1,5 m fri passage bakom parkerade cyklar.

  • Låsbarhet – Det ska vara möjligt att låsa cykelramen.

Mellanrum mellan cykelställ:

  • Pollare/båge (2 cyklar): c/c 1,0 m

  • Cykelställ (2 cyklar): c/c 80 cm

  • Cykelställ (1 cykel): c/c 60 cm

  • Hjulhållare i olika höjd: c/c 0,5 m med 0,35 m höjdskillnad

  • Lådcykelställ: c/c 1,2 m

Vid användning av nya tekniska lösningar eller byggnadskonstruktioner ska drift- och underhållsinstruktioner alltid tas fram för att säkerställa långsiktig funktion.

Gestaltning

Cykelparkeringar ska anpassas till den omgivande miljön:

  • I stadskärnor ställs högre krav på placering och form.

  • Färg: svart i stadsmiljö, grön (NCS 8010-G10Y) i landsbygd.

  • Markbeläggning: funktionell och platsanpassad (t.ex. asfalt, smågatsten, stenmjöl).

  • Belysning och tydlig design bidrar till orienterbarhet och en attraktiv stadsbild.

Drift och underhåll

För året runt-användning krävs:

  • Enhetliga ställ för att förenkla reservdelshantering

  • Regelbunden rengöring och borttagning av skräp, glaskross och löv

  • Anpassade avstånd för driftfordon eller markvärme som alternativ

  • Asfalt eller låsande plattor för underhållsvänliga ytor

  • Snöröjning och halkbekämpning, även på tillfartsvägar

  • Tillsyn och underhåll av servicestationer, lås, dörrar m.m.

  • Skyddande tak bör övervägas vid placering under träd

Trygghet och säkerhet

  • God belysning minskar stöldrisken

  • Öppna siktlinjer ger en tryggare miljö

  • Regelbunden bortforsling av övergivna cyklar

  • Informationsskyltar bör uppmana till att låsa ramen och ta med batterier

  • Cykelparkeringar ska ansluta direkt till gång- och cykelvägnät, utan att biltrafik korsas