Farthinder
Hastighetssänkande åtgärder - typer, val och tillämpning
Fysiska åtgärder
Fysiska åtgärder påverkar fordonets rörelsemönster och tvingar föraren att sänka hastigheten:
-
Gupp (farthinder): Höjda partier i vägbanan som tvingar fordon att bromsa.
-
Cirkulationsplatser (rondeller): Minskar hastighet och förbättrar flöde i korsningar.
-
Chikaner: Sidoförskjutningar i körbanan som kräver sänkning av hastighet.
-
Avsmalningar: Körbanan smalnas av med exempelvis kantsten eller planteringar.
-
Vägbulor (kuddar): Tillåter bussar och utryckningsfordon att passera utan större påverkan.
-
Höjda gång- eller cykelpassager: Ökar synlighet och tvingar till lägre fart vid passager.
Visuella och psykologiska åtgärder
Dessa påverkar förarens uppfattning av gaturummet och stimulerar sänkt hastighet:
-
Målade markeringar: Optiska gupp eller färgfält som skapar illusion av smalare väg.
-
Skyltning: Tydliga hastighetsskyltar och digitala displayer som visar aktuell hastighet.
-
Portaler/entréer till bostadsområden: Skapar intryck av låg hastighetszon.
Val av åtgärd
Gator ska i första hand utformas så att hastighetsbegränsningen känns naturlig att följa. Gaturummet ska inte uppmuntra till högre fart än tillåten.
Fysiska åtgärder som skapar vibrationer ska undvikas på sträckor där bussar eller annan yrkestrafik kör frekvent. Om behov föreligger kan bussanpassade gupp användas enligt RiGataBuss och VGU – Vägar och gators utformning.
Förutsättningar för hastighetssänkande åtgärder
Sådana åtgärder ska övervägas när gatan:
-
Ligger i anslutning till eller leder till skola eller annan målpunkt
-
Är rak och bred
-
Har genomfartstrafik
-
Trafikeras av fler än de som bor utmed gatan
Utförande
Alla farthinder på kommunens gator ska byggas enligt godkända ritningar som uppfyller kraven i VGU – Vägar och gators utformning.