Fasta hinder
Farthinder – val och utformning
Val och behov av fartdämpande åtgärder ska utredas under projekteringen.
Faktorer som påverkar behovet:
-
Förekomst av passager och överfarter
Faktorer som påverkar val av åtgärd:
-
Förekomst av busstrafik
-
Tillgång för utryckningsfordon
-
Markens vibrationskänslighet
Drift och underhåll:
- För att snöröjningsfordon ska kunna passera krävs minst 2,5 meter fritt utrymme mellan fasta hinder.
Watts gupp
Farthinder (gupp) – Placering och utformning
-
Farthinder får inte anläggas på sträckor där buss i linjetrafik trafikerar.
-
Farthindret ska i regel placeras före ett övergångsställe eller en passage.
-
Undantagsvis kan det placeras 1–2 meter efter passagen.
-
Vid placering före ska avståndet till övergångsstället vara 4 meter.
-
-
Farthindret ska alltid förses med vägmarkering.
-
Utformningen ska följa kommunens typritning.
-
Beställaren avgör om markeringsskärmar eller pollare ska användas.
-
Se även riktlinjer för vägmarkeringar.
Förhöjd korsning/platågupp
Farthinder – Platåmått och lutning
-
Platåhöjd: 10 cm
-
Platålängd: Minst 7 meter
-
Ramplutning: 6–8 % i förhållande till gatans lutning
Höjdpassage för bussar och primär utryckningsväg
-
Passagen ska utformas i enlighet med typritningen nedan.
-
Typritning:
-
Vägkudde/busskudde
Vägkuddar – Placering och utförande
-
Vägkudden ska i regel placeras före en passage eller ett övergångsställe.
-
I undantagsfall kan placering ske 1–2 meter efter passagen.
-
Vid placering före bör avståndet till passagen vara 4 meter.
-
-
Kudden ska utformas enligt angiven typritning.
Förutsättningar och ytbearbetning
-
Slitlagret där kudden ska anläggas ska vara av god kvalitet, utan spårbildning, sprickor eller stensläpp.
-
Vid bristande kvalitet ska nytt slitlager maskinläggas, från minst 5 meter före till 5 meter efter kudden.
-
-
Ytan där vägkudden placeras ska sågas ut enligt kuddens mått (bredd och längd inklusive lyftanordningar) + 1 cm marginal på varje sida.
-
Det utsågade området ska återfyllas med gjutasfalt.