Stort engagemang för sommarens digitala besöksservice med QR-koder

Inför sommarsäsongen satsade Södertälje kommun på att ta fram QR-koder för att underlätta för besökare att få mer information och inspiration om upplevelser i Södertälje.

- Vi tog fram QR-koder som ett test på hur vi på ett enkelt sätt nå besökare som samtidigt är ett enkelt sätt för andra att också kunna använda, berättar Linda Färggren, projektledare för satsningen.

Tillsammans med ett 30-tal olika aktörer har ca 500 olika QR-koder funnits runtom i Södertälje. QR-koderna finns i olika varianter exempelvis skyltar, klistermärken och bordsryttare men även som digitala koder.

 

Kraft i den gemensamma rösten

- Responsen har varit positiv och det roligaste är att det fått ringar på vattnet och aktörer har på eget bevåg använt QR-koder utifrån egna idéer. Det är så roligt att känna det stora engagemanget som finns för att marknadsföra Södertälje, fortsätter Linda.

KTH Södertälje är en aktör som använt QR-koder hos sig.

- På KTH och Södertälje Science park ställdes dessa ut under sommaren. Det ser jättetrevligt ut att de står i lokalerna, det ger en inbjudande känsla och en känsla av att vara en del av staden, säger Ewa Rönndahl, kommunikatör på KTH Södertälje.

 

"Använts på fler sätt än vi såg framför oss"

Linda Färgren berättar också om hur flera aktörer redan hittat egna sätt att använda QR-koder i deras egna verksamheter, som exempelvis Fastighetsbyrån i Södertälje börjat använda QR-koden i sina prospekt.

- Det är jätteroligt när aktörer själva ser hur de skulle kunna använda dem. 

 

Planer framåt tillsammans med företagare och föreningar

Nu tittar Näringslivsavdelningen på hur arbetet tillsammans med olika aktörer kan fortsätta för att utveckla både besöksservicen och marknadsföringen av Södertälje.

- Det är ju när vi jobbar tillsammans för besökare som vi verkligen kan visa allt fantastiskt Södertälje har att erbjuda, säger Linda Färggren som påminner om att detta bara är början.

- Vi har bl.a. påbörjat dialog och förhoppningsvis samarbeten mellan företag som har besökare till sin verksamhet och besöksnäringen för att tillsammans lyfta Södertälje. På senaste besöksnäringsträffen deltog Marcus Thomasfolks, kommunikationschef för Volkswagen Group Sverige, och samtalade bl.a. om hur vi tillsammans skulle kunna samarbeta för att ge besökare en ännu bättre upplevelse i och av Södertälje. 

Har man idéer eller tankar är det bara att höra av sig! avslutar Linda.

 

QR-koder kan beställas kostnadsfritt

QR-koderna är inte knutna endast till sommaren utan kan fortsättningsvis användas och finns att beställa helt kostnadsfritt från Näringslivsavdelningen.

Här hittar du mer information hur du beställer QR-koder - https://www.sodertalje.se/foretagande/foretagande/naringslivet/digital-besoksservice/

Vill du veta mer om arbetet framåt, kontakta Linda Färggren, epost: linda.farggren@sodertalje.se tfn: 0852306931