Våra förmåner

Kommunens anställda är alltid dess viktigaste tillgång. Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb.

 

Balans i livet

Alla anställda i Södertälje kommun erbjuds friskvårdsbidrag. Du kan välja mellan:

  • friskvårdspeng– upp till 2 000 kr per år att använda till motions- och friskvårdsaktiviteter.
  • friskvårdstimme – 60 minuter per vecka på betald arbetstid till någon motions- eller friskvårdsaktivitet  när och om arbetet tillåter. 

Årsarbetstid är Södertälje kommuns modell för flexibel arbetstid. Det lokala avtalet ger dig och dina arbetskamrater en frihet, och ett ansvar, att fördela arbetstiden på den egna enheten. 

Som kommunanställd får du fler semesterdagar ju äldre du blir. Upp till 40 år har du 25 semesterdagar. När du fyller 40 får du 31 semesterdagar, och när du fyller 50 får du 32 semesterdagar.

Du behåller din vanliga lön under semestern och får dessutom semesterdagstillägg för varje dag du är ledig.  

I Södertälje kommun har alla med semesteranställning en möjlighet att, om verksamheten tillåter, inför varje nytt semesterår/kalenderår byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. 

Du som är:

  • 39 år eller yngre får 5 extra lediga dagar med lön
  • 40 år eller äldre får 6 extra lediga dagar med lön  

Inom Södertälje kommuns projekt Hållbar arbetshälsa har kommunen initierat delprojektet träna som arbetsuppgift. Det är ett delprojekt som undersöker vilka hälsofördelar träning på arbetstid kan leda till. I dagsläget tränar tre av kommunens verksamheter som arbetsuppgift. 

Du har rätt att vara ledig upp till 25 % tills ditt barn är 8 år eller avslutar sitt första skolår.

I Södertälje kommun har du, om verksamheten tillåter, möjlighet att vara fortsatt ledig upp till 25 % tills barnet är 12 år, eller senast vid utgången av det skolår då barnet fyller 12 år.

Konstföreningen är till för alla anställda i hela kommunkoncernen och har ca 375 medlemmar. Föreningen väcker, underhåller och utvecklar intresset för konst och konsthantverk.

Föreningen ordnar bland annat: konstutlottning, vårsalong, föreläsningar, utställningsbesök och ateljébesök.

Som anställd i Södertälje kommun kan du ta del av allt detta för endast 30 kronor i månaden.

Inom Södertälje kommuns projekt Hållbar arbetshälsa har kommunen skapat riktlinjer för en rökfri arbetsmiljö. Detta innebär att du som medarbetare inte ska påverkas av cigarettrök under din arbetsdag. 

Möjlighet till personlig utveckling

Förutom introduktionen du får på din arbetsplats ordnar kommunen introduktionsdagar för nyanställda. Då får du träffa Södertäljes kommunalråd, kommunens stadsdirektör och Telges koncernchef.

Dessutom gör vi en bussresa runt Södertälje där du får veta mer om Södertäljes historia och framtid.

Minst en gång per år har du och din chef PLUS-samtal (planerings- och utvecklingssamtal).

PLUS-samtalet skapar utvecklingsmöjligheter för verksamheten och för dig. Samtalet ska:

  • fungera som ett planerings- och styrmedel för chefen
  • belysa dina arbetsuppgifter, din arbetssituation och dina utvecklingsbehov utifrån verksamhetens mål
  • ge ömsesidig återkoppling mellan dig och chefen
  • ge chefen underlag för det kommande lönesamtalet
  • klargöra för dig vilka lönekriterierna är
  • ge möjlighet för dig att påverka din egen och verksamhetens utveckling

I Södertälje kommun vill vi se människor som växer. Ledarskapsforum är kommunens utvecklingsprogram för att hitta nästa generations chefer och utveckla medarbetare med förmågor för ett ledarskap. Programmet pågår under nästan ett år och de medarbetare som deltar får möjlighet till individuell utveckling och en realistisk bild av chefsuppdraget. 

Syftet med kommunens mentorprogram är att erbjuda nya chefer ett verktyg som stärker och utvecklar deras ledarskap. Tillsammans med seniora chefer får nya chefer hjälp att lyfta blicken och se sin egen roll från flera perspektiv.

Inom projekt Hållbar arbetshälsa anordnas löpande kompetensutveckling som riktar sig till chefer och medarbetare gällande hälsa och arbetshälsa. 

Trygga anställningsvillkor

I Södertälje kommun tror vi att en tidig och förtroendefull kontakt mellan chefen och en sjuk medarbetare leder till ett hälsosammare arbetsliv, en bättre arbetsmiljö och därmed också en lägre sjukfrånvaro.

Som kommunanställd får du sjuklön motsvarande ca 10 % av lönen t.o.m. 90:e dagen om du skulle bli långtidssjuk. Efter det så kan den kommunala sjukförsäkringen ge dig en kompletterande ersättning i ytterligare nio månader.

Kommunen har även en företagshälsovård. Den fungerar som ett stöd för cheferna i deras arbete med frågor som rör arbetsmiljö och rehabilitering. Genom företagshälsovården har kommunens chefer tillgång till olika tjänster t.ex. utbildningar, stödsamtal, arbetsförmågebedömningar, provtagning, hälsoundersökningar för nattpersonal, råd om ergonomi m.m.

Du som har arbetat i Södertälje kommun sammanhängande i 365 kalenderdagar, innan föräldraledigheten påbörjas, får ett föräldrapenningtillägg. Tillägget är 10 % av den lön du går miste om och betalas ut i 180 dagar fram tills barnet är 24 månader. 

I kommunen finns en trygghetsförsäkring som gäller vid arbetsskada. Om du skadar dig i arbetet kan du få ersättning för inkomstförlust, kostnader och fysiskt eller psykiskt lidande.

Varje år avsätter Södertälje kommun pengar i en pensionsförsäkring åt dig som medarbetare. Pengarna placeras i en traditionell pensionsförsäkring med återbetalningsskydd om du inte har gjort ett annat val.

Inom Södertälje kommuns projekt Hållbar arbetshälsa har kommunen sett över och utvecklat rutinerna för sjukskrivning. De nya rutinerna innebär att du som medarbetare får en närmare och tryggare dialog med din chef från din första sjukskrivningsdag.