Att arbeta som timvikarier efter pensionen

Malin Wastesson är 79 år och arbetar fortfarande på Tallhöjdens vård och omsorgsboende. När hon 1980 började arbeta var det två kvällar i veckan samt varannan helg vilket passade bra eftersom hon hade småbarn hemma. Hon kommer ihåg att hon tänkte; ”detta är ett bra jobb att ha men jag kommer inte stanna.”

Hur kommer det sig att du nu, 43 år senare fortfarande arbetar?

- Jag utbildade mig till undersköterska och arbetade först i Uppsala men när jag träffade min man så flyttade jag till Södertälje med honom. Trodde som sagt aldrig att jag skulle bli kvar inom yrket och på Tallhöjden men jag stortrivdes så varför inte?
- Jobbade heltid fram till pensionen och blev sedan erbjuden att fortsätta arbeta som vikarie. Och det ångrar jag inte en sekund! Jag jobbar när det behövs under året och på sommaren tar jag ett semestervikariat. Även om jag kanske varje sommar säger att detta blir sista sommaren så när chefen sen ringer och säger att de behöver mig så kan jag ju inte säga nej.
- Jag tar mest eftermiddag och kvällspass eftersom jag är en nattuggla och jobbar bara på Tallhöjden för det är ju där jag känner alla, både boende och medarbetare.

Har yrket ändrat sig under åren?

- Yrket i sig har inte ändrats och vi har lika många vårdplatser men förr var de boende inte så gamla. Idag är det inte ovanligt med 90-åringar och även 100-åringar. Eftersom de var yngre förr så var de också piggare vilket gjorde att vi kunde göra mera utflykter på stan. Vi åkte till och med till Torekällberget och gick på dans.

Kommer du att arbeta tills du fyller 90 år?

- Visst får jag ibland frågan varför jag fortfarande jobbar men svarar då – varför inte? Mår ju bra av det. Det är inte för pengarnas skull utan för att jag känner att jag behövs och att jag har roligt.
- Jag vill verkligen slå ett slag för att arbeta som vikarie inom äldreomsorgen. Det är roligt och du får träffa människor hela dagarna. Det är också en stor spridning på ålder så det finns mycket kunskap att få från varandra. Du får känna dig behövd men du kan själv bestämma när du vill arbeta och hur mycket. Om jag är kvar tills jag blir 90? Det är möjligt men om jag skaffar hund igen då kanske jag hellre vill ta långpromenader. Så framtiden får utvisa.

Att anmäla sig som timvikarie

Vi behöver alltid extra personal så klicka här för att läsa mer om att vara timvikarie och hur du anmäler intresse.