Att arbeta som vikarie

Foto på Elsa Gustafsson , vikarie inom äldreomsorgen. Hon står framför en entré och ler.

Elsa Gustafsson är en av våra medarbetare som började redan som feriepraktikant under högstadiet och därefter fortsatt som timvikarie under sin studietid.

Hur var det att vara feriepraktikant inom äldreomsorgen när du inte hade någon erfarenhet?

- Det var inte mitt första val som arbetsplats men att få jobba med människor och kunna hjälpa till på en gång utan någon som helst kunskap eller utbildning var väldigt häftigt som tonåring, även om det var enklare uppgifter.

- Andra sommaren hade jag börjat tänka på att jag kanske ville bli läkare i framtiden så kändes bra att få prova på omsorgsyrket på riktigt. Att få ett sommarjobb via kommunen var en helt fantastisk möjlighet. Så lyxigt att inte behöva göra någon stor ansökan utan bara anmäla sig och sen få en helt skälig lön. Eftersom det också behövs personal varje dag i veckan var det inga problem att byta en vardag mot helg.

Under din gymnasietid fortsatte du att arbeta som timvikarie på din lediga tid och somrarna. Hur kommer det sig?

- Att vara timvikarie är väldigt flexibelt. Att själv kunna säga vilka veckor och vilka veckodagar man kan arbeta och sedan kunna bli inringd för extra pass har verkligen passat mig.

- Att jag trivts så bra är mycket tack vare det härliga arbetslaget men också för att det finns mycket tid med de boende. Att kunna lyssna och sitta bredvid. Man är hellre aldrig ensam utan jobbar alltid med minst en medarbetare vilket passar mig som tycker om att jobba i team.

Efter gymnasiet och under pandemin jobbade du som timvikarie på Heijkensköldska gården och som sommarvikarie igen på Tallhöjden. Våren 2021 började du på läkarprogrammet – har det varit någon fördel att ha jobbat inom äldreomsorgen?

- Det är oerhört värdefullt att ha all min erfarenhet från äldreomsorgen. När vi pratar teori så vet jag vad det innebär praktiskt. Visst ska en medicin tas vid en specifik tidpunkt men ibland går det bara inte och hur löser man det då?! Jag har också rätt bra koll på mediciner. Fick göra min medicindelegering fast jag var vikarie vilket inneburit att jag har kunnat dela ut medicin även om jag bara varit vikarie.

Hur ser du på att arbeta som vikarie? Något du kan skicka med?

- Att vara vikarie på ett äldreboende är att vara behövd. Att få göra nytta. Att bli läkare kommer nog mer innebära att bota sjukdomar och problem medans att jobba med äldre är att finnas till hands och att stötta. Både boende och anhöriga. Speciellt när man jobbar med personer med demensdiagnos kan det vara väldigt påfrestande för de anhöriga och de behöver tid för att prata. Jag är också så glad över att feriepraktiken gav mig möjligheten att lära mig om omsorgsyrket och hur bra det varit att arbeta som timvikarier under min studietid, avslutar Elsa.

Vill du arbeta som timvikarie?

Vi behöver alltid extra personal så klicka här för att läsa mer om att vara timvikarie och hur du anmäler intresse.