Feriepraktikant på omsorgskontoret

Från väster till höger: Sarel Avedisian, Aleksandra Szeruga med sin chef Rebecka Gabrielsson på Tallhöjdens vård och omsorgsboende.

Många får sitt första jobb via kommunen och som feriepraktik. Inom omsorgskontoret och speciellt på våra vård och omsorgsboende tar vi gärna emot ungdomar för att ge dem ett bra första intryck.

Rebecka Gabrielsson, är resultatenhetschef och ansvarig för de platser som erbjuds på Tallhöjden, och tänker så här med att ha feriepraktikanter under sommaren:
- För oss är detta ett sätt att introducera äldreomsorgen för ungdomar med förhoppning att väcka ett intresse för arbete inom vården framöver. Våra boende trivs också i sällskap med feriepraktikanterna. Dessutom får medarbetare på enheten möjlighet att erbjuda fler aktiviteter med stöd av dem.

Aleksandra Szeruga, 17 år och Sarel Avedisian, 16 år, arbetade sin andra sommar och har stortrivts. De berättar så här om sin praktik:
- Jag går på vård och omsorgsprogrammet så det är bra för mig att få denna erfarenhet. Första veckan var det svårt att förstå vad jag kunde hjälpa till med. Men nu vet vad jag kan göra och det är verkligen roligt. Vi går tillexempel på promenad och då får jag höra deras livshistoria vilket är spännande, säger Aleksandra.
- Jag gillar att kommunen ger oss denna möjlighet. Det är så lätt att söka, bara skicka in en anmälan. När jag sökt till andra arbetsplatser krävs mycket mer och konkurrensen är mycket större. Den har praktiken blir bra att skriva i mitt CV också, säger Sarel.
- Det är också bra med extra pengar. Det behövs för att kunna köpa kläder eller annat som gör en glad och att gå ut med kompisarna, intygar båda.