Om Digitala Södertälje

Om Digitala Södertälje

Att arbeta med utveckling i en föränderlig värld är inte något nytt i Södertälje, men den demografiska utvecklingen - vi blir fler och lever allt längre - och digitaliseringen ställer helt nya krav. Hastigheten i utvecklingen gör att dessa krav förändras allt snabbare.

logga över processen för digiala Södertälje


Södertälje kommunkoncern ska på bästa sätt använda sig av digitaliseringens möjligheter för att skapa nya effektiva arbetssätt och processer samt en ökad service och tillgänglighet för medborgare, kunder, besökare och företag. Genom att vi effektiviserar verksamheten frigör vi tid och resurser för att stärka demokratin samt öka delaktigheten och självständigheten hos Södertälje kommuns invånare. 

Digitalisering är en av de grundläggande förutsättningarna för ett hållbart Södertälje. Oavsett om det handlar om ekonomisk, social eller ekologisk hållbarhet så är digitaliseringen en möjliggörare. Rätt använd bidrar den med att både utföra verksamhet på helt nytt sätt och med en minskad administrativ börda i kommunkoncernen samtidigt som det ger ett digitalt stöd för invånare och företag där det är enklare att vara i kontakt med kommunen, mer transparenta processer och snabbare svar samt beslut.

Vi har fokus på att arbeta både tvärorganisatoriskt, verksamhetsnära och inom många digitala fält. Det är genom synergier mellan de olika fälten som det stora mervärdet uppstår. Vi arbetar idag med Sakernas Internet (IoT), Artificiell Intelligens (AI), öppen data, e-tjänster, blockkedja och automatisering för att kunna skapa synergier och få så stor effekt av vårt arbete som möjligt.

Våra framgångsfaktorer

Vi tror på samskapande - att göra tillsammans. Det är tillsammans vi kommer kunna tillgodogöra oss nyttorna ur digitaliseringen. Vi behöver ta ett samlat grepp kring digitaliseringen på central nivå, kroka arm över organisationsgränser, sätta samman tvärfunktionella arbetsgrupper där alla bidrar med sin kompetens och sitt perspektiv och våga experimentera och lära. Våra framgångsfaktorer ger oss riktning i det digitala utvecklingsarbetet:

Struktur 

Strukturperspektivet handlar om att viktiga Strukturer behöver etableras och/eller förstärkas. Detta kan avse modeller, processer och arbetssätt som möjliggör tjänstebaserade organisationer, tvärorganisatoriska insatser, agila arbetssätt, samskapande eller koncerngemensamma upphandlingar och infrastrukturer. Det kan exempelvis handla om att införa gemensamma infrastrukturer inom exempelvis IoT eller AI.

Utveckling

Nästa perspektiv är Utveckling vilket innefattar både affärsutveckling och tjänsteutveckling och säkerställer både förbättrade befintliga tjänster och framtagandet av nya typer av tjänster till både medborgare, koncernkunder och den egna organisationen. Det kan exempelvis handla om att implementera e-tjänster, införa automatisering av verksamhetsprocesser eller integration av befintliga verksamhetssystem.

Innovation 

Det tredje perspektivet är Innovation och handlar om att i grunden förändra tankesätt, ta fram nya koncept och att arbeta i nya konstellationer. Att skapa förändringar som föder nya arbetssätt och skapar ett mervärde för alla berörda. Kommunkoncernen försöker här vara mer experimentell och hitta helt nya typer av lösningar och nya metoder. Exempel på detta är uppkopplade återvinningsbehållare och parkeringsplatser eller trafikflödesmätningar och vägskadekartläggning med hjälp av AI.

Strategi

Vår strategi innebär en gemensam överenskommelse om hur vi ska jobba och vart vi ska som kommunkoncern. Den är ett verktyg för dialog och prioriteringar så att vi gör rätt sak i rätt tid.

Säkerhet

De projekt vi arbetar med och de lösningar som lanseras behöver uppfylla högt ställda krav på säkerhet. Både vad gäller exempelvis personuppgifter och IT-säkerhet.

 

logga över digitala Södertälje

 

Mer om Digitala Södertälje

Läs vår digitaliseringsstrategi
Se våra filmer om digitalisering