Vårens två praktikanter står leendes framför stadshuset i Södertälje.
2024-04-03 Två Tekniksprångare våren 2024

Södertälje kommun medverkar i Tekniksprånget, ett praktikprogram där arbetsgivare tillsammans med regeringen satsar för att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning. Syftet är att locka fler ungdomar till högre tekniska utbildningar genom att visa dem vad en ingenjör kan arbeta med. Under februari-maj praktiserar Vera Röös och Ella Dehaim på samhällsbyggnadskontoret.

Foto på Kremena Söderström, rektor på Igelsta grundskola, när hon står i biblioteket.
2024-01-03 Att vända en skola

När Kremena Söderström, hösten 2020, började som rektor på Igelsta grundskola möttes hon av nedåtgående siffror för behörighet till gymnasiet samt att elevernas frånvaro var väldigt hög. Tillsammans med personal, elever och vårdnadshavare påbörjades ett förändringsarbete som tre år senare ger positiva resultat.

Marian och Lars står i ett rum framför ett fönster, foto.
2023-11-22 Att gå traineeprogrammet för socionomer

Vårt program som vi haft i fem år är en väldigt bra rekryteringsväg både för oss som arbetsgivare och för studenterna som får en grundlig och lugn start till arbetslivet. Programmet ger en realistisk introduktion i yrket som socialarbetare samtidigt som studenterna får lära känna vår verksamhet i Södertälje kommun.

2023-11-01 Ansökan till TFS är nu öppen

Södertälje kommun samarbetar med Teach for Sweden (TFS) ledarskapsprogram för att ge möjlighet till fler att bli behöriga lärare. Ansökan är nu öppen för höstterminen 2024.

En tjej som hoppar jämfota
2023-10-23 Tekniksprånget - praktik vårterminen 2024

Är du under 21 år och behörig att söka en ingenjörsutbildning? Nu erbjuder vi två praktikplatser på vårt samhällsbyggnadskontor.

Från väster till höger: Sarel Avedisian, Aleksandra Szeruga med sin chef Rebecka Gabrielsson på Tallhöjdens vård och omsorgsboende.
2023-10-05 Feriepraktikant på omsorgskontoret

Många får sitt första jobb via kommunen och som feriepraktik. Inom omsorgskontoret och speciellt på våra vård och omsorgsboende tar vi gärna emot ungdomar för att ge dem ett bra första intryck.

foto på frida yaro chef på Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning
2023-09-07 Nu går det att söka till traineeprogrammet för socionomer våren 2024

Omsorgskontoret är med i traineeprogrammet för socionomer och erbjuder platser för socionomstudenterna till Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. Ansökan till våren 2024 är nu öppen.

2023-09-01 Att arbeta efter pensionen

Pär Eriksson är snart 73 år och har arbetat på kommunens stödboende för vuxna i 10 år men han har nästan 30 år inom yrket. Att arbeta som boendestödjare/behandlingsassistent kräver stort intresse för människan och att orka stötta.

2023-07-31 Att arbeta som timvikarier efter pensionen

Malin Wastesson är 79 år och arbetar fortfarande på Tallhöjdens vård och omsorgsboende. När hon 1980 började arbeta var det två kvällar i veckan samt varannan helg vilket passade bra eftersom hon hade småbarn hemma. Hon kommer ihåg att hon tänkte; ”detta är ett bra jobb att ha men jag kommer inte stanna.”

2023-05-25 Ett sommarjobb ger kunskap och öppnar upp dörrar

Rebecca Olsson går på samhällsplanerarlinjen på Stockholms universitet men bor i Södertälje. När hon sökte till utbildningen visst hon inte exakt vad studierna skulle leda till för yrke men när hon fick höra talas om GIS då visste hon att detta ville hon lära sig mer om. Vilket hon har gjort på Samhällsbyggnadskontoret på Södertälje kommun.