Södertälje stadskärna

Södertäljes stadskärna är unik. Den ramas in av trädbeklädda åsar och präglas av sitt vattenära läge vid Södertälje kanal. Det är en samlingspunkt för service, kultur och handel med betydelse för både kommunen och regionen. Det är en historisk stadskärna, med anor från medeltiden och med en varierad bebyggelse från olika epoker. Här finns stadens äldsta bevarade byggnad, Sankta Ragnhildskyrkan, 1800-talets stadsmässiga stenhus, efterkrigstidens modernism och nutida bebyggelse. Det är en stadskärna vi värnar om och som vi, genom utveckling och olika projekt, vill göra så bra som möjligt för så många som möjligt.

Södertäljes centrala delar varit befolkade sedan 700-talet har. När handelsvaror skulle skeppas till Birka, Sveriges första stad, kom de ofta söderifrån, förbi Tälje. Dokument visar att Tälje fick sina stadsprivilegier redan på 1300-talet.

Att vi har haft en kontinuerlig stadsutveckling sedan medeltiden gör Södertälje unikt. Det finns spår av flera epoker, som stenstaden från 1900-talet, badortstiden och den tidiga industrialismen.

Så stadskärnans kvaliteter – med spår av just den medeltida staden, de tydliga 
årsringarna och byggnaderna med höga kulturmiljövärden – ska värnas. Kontakten med vattnet vid Maren, Mälaren och Södertälje kanal, till exempel, ska stärkas genom anläggande av kajpromenader. Stadskärnans grönområden ska bindas samman med gröna stråk och offentliga platser. 

Så utvecklar vi stadskärnan

Vi vill att stadskärnan ska växa i flera riktningar, och att dess olika delar sammanlänkas. Den norra delen ska utvecklas vidare som ett forsknings- och kunskapskluster. Torekälla ska bli stadskärnans naturliga förlängning västerut. På den östra sidan av kanalen utvecklas en tätare stad, vilket ger kanalrummet en mer central plats i stadskärnan. Söderut ska Nyköpingsvägen omvandlas till en stadsmässig gata med ny blandad bebyggelse och offentliga rum av hög kvalitet. På så sätt knyts stadskärnan också närmare tågstationen Södertälje Syd.

Vi vill också möjliggöra en omställning till fler resor med gång-, cykel- och kollektivtrafik eftersom det minskar trängseln på gatorna. Det i sin tur möjliggör skapandet av mer attraktiva miljöer att både vistas på och färdas genom. En utvecklad kollektivtrafik och viktiga bytespunkter på vardera sida om kanalen gör att stadskärnan kan sammanlänkas. 

Södertälje är en riktig stad. Vi har en unik historia, en stark identitet och mångfald. Det är en stad som vi ska fortsätta utveckla på ett varsamt sätt. På den här sidan berättar vi mer om den utvecklingen.

 

Norra delen av stadskärnan

Norra delen av stadskärnan är under utveckling. Under 2018 byggdes 800 nya lägenheter här. Dessutom ska områdets offentliga rum, parker och gator rustas upp.

Förvandlingen innebär inte bara att Södertäljes stadskärna fysiskt utvidgas, men även att hela stadskärnan kommer att ha växt med 50 procent fler invånare.

Norra delen av stadskärnan är den största utbyggnaden av Södertäljes stadskärna sedan 1960-talet. Bostäderna bidrar till att öka stadslivet i den här delen av staden. Fler boende i området innebär också en ännu mer levande stadskärna dygnet runt, vilket stärker både handel och näringsverksamhet.

Under hösten 2022 invigde Elite hotell sitt destinationshotell Ad Astra, i Astra Zenecas gamla huvudbyggnad i Snäckviken. 

2023 invigde kommunen den upprustade lekparken på Kvarnlunden, läs mer om det här.

Dessutom sker följande:

  • Ny domstolsbyggnad för Södertälje Tingsrätt planeras.
  • Kajerna mot kanalen är under renovering.
  • Ett gestaltningsförslag för Norra stadskärnan har tagits fram. Du kan läsa mer om det här.

 

Södra delen av stadskärnan

I södra delen av stadskärnan planerar man att förnya stationsområdet. Området längs Nyköpingsvägen ska utvecklas med bostäder, kontor och parkeringshus.

Visionen för den utvidgade stadskärnan är att stadsmässigheten ska stärkas. I kommunens strategiska styrdokument står det om hur staden ska växa. Redan 2010 antog kommunfullmäktige ett ”stadsutvecklingsprogram”. Enligt programmet ska stadsmässigheten stärkas genom en omvandling av Nyköpingsvägen. Området ska kompletteras med ny blandad bebyggelse och fler offentliga rum av hög kvalitet. Det finns också planer på att bygga ett större parkeringshus för besökare till centrum. På detta vis ska dagens stadskärna utvidgas inom området.

Projekt i området

Förstudie för utveckling av södra delen av stadskärnan

Södertälje kommun har tagit fram en förstudie för utveckling av södra delen av stadskärnan. Arbetet ger en helhetsbild för hur området ska utvecklas på lång sikt.

Förstudiearbetet visar hur området kan bli en ännu mer attraktiv och hållbar stadsmiljö som uppfattas som Södertäljes stadskärna. Utformning av nya kvarter ska bidra till trivsamma stadsrum, vacker stadsbild, robusta byggnadskroppar som fungerar väl som bostäder och lokaler för fastighetsutvecklare på marknaden.

Förbättrad stationsmiljö vid Södertälje C

Trafikverket har byggt om spåren mellan station Södertälje C och station Södertälje Hamn. Trafikverket har även byggt om bangården vid Södertälje C för att förbättra miljön för resenärer och för att höja stationens kapacitet och standard. Ombyggnationerna har medfört en modernare och mer driftsäker järnvägsanläggning med nya spår och växlar och bredare plattformar och perrongtak.

Stationspaviljong med spärrlinje

Trafikförvaltningen på Region Stockholm planerar för en stationspaviljong med spärrlinje vid Södertälje C. En principöverenskommelse mellan Region Stockholm, Trafikverket och kommunen finns kring en ny stationspaviljong. Kommunen vill dock att denna principöverenskommelse prövas i och med att det kommunala bolaget Telge fastigheter numera äger det gamla stationshuset.

Översyn av busstrafiken vid Södertälje C

Arbete med en så kallad åtgärdsvalsstudie för busstrafiken vid Södertälje C har inletts. Arbetet innebär att kommunen och landstinget gemensamt ska finna lösningar för busstrafiken. Resultaten ska kunna användas som underlag i kommande länsplan.

 

Östra delen av stadskärnan

Östra delen av stadskärnan omvandlas till en vacker plats med mindre biltrafik och ökad handel. Det ska vara möjligt för människor att vistas på naturliga stråk till vattnet och finnas större tillgänglighet för gång- och cykeltrafikanter.

Nytt torg och tunnelnedfart

Området kring Maren, Köpmangatan och Orionkullen har länge varit belastad med biltrafik med infarten till Kringlangaraget nere vid Maren. Första steget i att göra området vid Marens vatten mer tillgänglig för folkliv, serveringar och gångstråk var att skapa en tunnelnedfart som leder ner i parkeringsgaraget under Kringlan, via Västra Kanalgatan. Ett nytt torg, Kanaltorget, har byggts över tunneln, mellan Västra Kanalgatan och Köpmangatan. 

Nya bostäder

Nya hyresbostäder har byggts längs foten av Orionkullen, och i kvarteret Lyran finns planer på att bygga flerbostadshus.

Nytt hotell och ombyggd Marenplan

Ett nytt hotell, The Dock, öppnar i november 2025. Samtidigt byggs Marenplan om.  Läs mer om det här.

Projekten är gestaltade för att skapa en stadskärna med en tydligare koppling till kanalen och med större möjlighet att njuta av vattnet från fler platser än idag.

 

Maren och Slussholmen

Mer folkliv vid Maren! Det är ledordet i arbetet med att förnya Maren och göra den till en attraktiv plats i Södertäljes stadskärna. En ny torgyta anläggs och bryggpromenaden rustas upp, liksom delar av kajen och Marenbron. Hela området ska också få ny belysning.

Marenplan och området kring Maren har länge varit många Södertäljebors och besökares favoritplats i stadskärnan.

Nu ska Maren fräschas upp. Platsen ska bli stadens framsida med folkliv och ett flexibelt torg som ska passa både till vardags och till evenemang med scen. Idag håller inte Maren för alltför stora folksamlingar, då den gamla kajen har en dålig spont. Även torget och bryggan är i dåligt skick och behöver bytas ut.

Marenplan ska även få ny belysning så att området upplevs som mer trivsamt och tryggt även under dygnets mörka timmar. Förutom Marenplan ska även bryggan belysas. Tillgängligheten ska bli bättre runt Maren och bryggan ska byggas utan hindrande trappor och kanter. Parkeringsplatserna vid Marenplan kommer att tas bort och istället kommer området att få mer grönska, sittplatser och gångstråk.

En ny bro ska byggas över Maren för gång och cykel. Det politiska målet är att båtar ska kunna komma in i inre Maren, vilket kan bli möjligt med den nya bron. Utredningar och analyser kommer att visa förutsättningar för att i första hand skapa en öppningsbar bro.

Tidplan

Projektet med att förnya Maren startade 2014 i syfte att göra det till en mer grönskande plats. Efter att platsen visat sig vara i sämre skick än man då trodde, har projektet blivit betydligt mer omfattande.

Förnyelsen av Maren ska ske med utgångspunkt från det program som togs fram 2016. Under 2019-2020 genomfördes tekniska undersökningar som underlag för fortsatt planerande och genomförande. Detaljplanen för Tellus 5 och Marenplan antogs i början av 2023, och genomförandeprocessen för kajerna och Marenplan kan påbörjas. 

Slussholmen

Kommunen tar över delar av Sjöfartsverkets mark på Slussholmen och Lotsudden. När Trafikverket är klar med ombyggnaden av Södertälje kanal och sluss kan kommunen börja anlägga en ny park och dra om vägen på Slussholmen.

Trafikverket bygger gångväg längs med hela kanalen och i samband med det vill vi knyta ihop Vänortsparken vid Hebbevillan med Slussholmen. På Lotsudden finns det ambition att ha någon form av offentlig verksamhet, typ café eller restaurang, eftersom det var ett stort önskemål i de dialoger vi har haft med Södertäljes invånare.

Arbete med en ny detaljplan och gestaltning för Slussholmen pågår. I den planerar vi hur parken ska se ut och vad den ska innehålla, hur vägen ska gå och vilket användningsområde byggnaderna på södra Slussholmen ska ha.

Yttre Maren

I yttre Maren har kommunen börjat utreda möjligheterna för en ny gästhamnsbyggnad. Bland annat tittar man på att flytta funktionen närmare stan. Man ska också börja titta på möjligheten att bygga bostäder eller andra typer av byggnader på marken runt om dagens gästhamn. Även möjligheterna att lägga till med turbåtar ses över.

Undersökningarna som vi gör i yttre Maren hänger ihop med de som görs i inre Maren. Arbetet med yttre Maren kommer att påbörjas efter det som ska göras i inre Maren. Nybyggnation i området kräver också en ny detaljplan.