Funktionellt delat ledarskap:
I Södertälje kommun jobbar flera av våra pedagogiska verksamheter med Funktionellt delat ledarskap. Det innebär att verksamheten har två chefer som har olika ansvarsområden. Rektorn har det pedagogiska ansvaret och enhetschefen har ett administrativt och organisatoriskt ansvar. Genom att dela upp ansvarsområdena får cheferna möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom sina respektive områden samtidigt som de kan vara mer närvarande och tillgängliga för verksamhetens medarbetare.
Två-/flerlärarskap:
Två-/flerlärarskap innebär att två eller flera lärare planerar, undervisar och utvärderar undervisningen tillsammans. Denna modell införs för att utforma en mer flexibel och varierad undervisning utifrån elevernas behov och förutsättningar. Ytterligare en positiv effekt är att lärare får utbyte av varandras kunskaper och kan på så sätt utvecklas i sin yrkesroll.
Skolor med verksamhetsidé och profilinriktning:
Några av våra skolor har profilinriktning musik och idrott. Detta ger eleverna möjlighet att kombinera ett fritidsintresse med utbildning vilket stärker motivationen samt gemenskapen mellan både elever och lärare. Andra skolor har en verksamhetsidé med utgångspunkt i en pedagogisk inriktning såsom språk- och kunskapsutvecklande arbete eller science center inriktning.