Chatroboten Kringlan tar sig an framtiden

Emma Tahan, chef över Kontaktcenter, här tillsammans med Kringland, en chatbot.

Nu ska den nya animerade figuren på sodertalje.se tränas. AI-funktionen, chatboten Kim, avlöses av Kringlan. Kommunen har bytt leverantör och den ena s.k. boten avlöser den andra. En chatbots funktion är att hjälpa dig som besökare med dina frågor och snabbt guida till vidare information.

Nu har det tidigare avtalet för vår chatrobot Kim löpt ut och en ny offentlig upphandling har resulterat i att kommunen byter plattformsleverantör.

Nu möter du en chatbot som lystrar till namnet Kringlan

Avtalsbytet innebär att chatboten får nytt namn och utseende. Initialt behöver den nya boten tränas och arbetet har påbörjats av kommunens Kontaktcenter. Egentligen tar träningen aldrig slut eftersom nya frågor kan uppstå och befintliga svar kan behöva uppdateras.

Den nya plattformen gör att kommunen kan uppdatera svaren helt på egen hand

Många av de svar som Kringlan ska programmeras med har kommunen sedan tidigare och den informationen kommer nu att överföras. Annan information blir helt ny, specifik för Södertälje. Det som är unikt för Södertälje kommer nu Kontaktcenter själva kunna lägga in i den bakomliggande tekniska plattformen. Tidigare behövdes en speciallösning beställas för varje unikt svar.

Exempel på unika svar för en kommun kopplar vanligtvis till tid och plats. – När håller en viss verksamhet öppet och på vilken adress? Det finns många svar som kommuner delar med varandra, till exempel information som grundar sig i socialtjänstlagen som säger vad en kommun ska erbjuda, men information om ”när och var” kan nu enkelt tillföras till generella svar.

Positivt med den nya plattformen är också att Kontaktcenter kan se alla chattar i realtid. Det blir enkelt och går snabbt göra de förändringar som förbättrar medborgarupplevelsen.

Nu går vi in i en träningsperiod av vår AI-chatbot

Den var den 5 juni som chatboten Kim lämnade över stafettpinnen till Kringlan, men Emma Tahan, enhetschef för Kontaktcenter ser det egentligen inte som någon större lansering, snarare som vanlig utveckling. Chatbotar bygger på bakomliggande system och dessa förändras, menar Emma.  Att förändringen initialt innebär merjobb har hon inget problem med, för hon ser en förbättring över tid.

– Jag och flera av mina kommunvägledare kommer nu överföra tidigare kunskap, och även tillföra ny. Det som känns skoj är att Södertälje kommun nu kan bli mer specifika i den information som vår chatbot ger. Vi kan höja relevansen i våra svar och har nu en hel del arbete framför oss.

Många frågor kopplar till tjänster

Frågor om förskola, skola och bygglov är de vanligaste och har så varit över längre tid. Besökare på webben vill till exempel veta om hur de ansöker om fritids. I dessa fall försöker Kringlans hänvisa till E-tjänster. Tanken med en chatbot är att – utöver att ge direkta svar – leda besökaren rätt.

Ifall Kringlan har möjlighet att koppla till en smart tjänst, IoT-tjänster (internet of things, sakernas internet), sker det. Ett exempel som Emma nämner är att det redan idag går att visa vilken badtemperatur som råder i realtid på olika badplatser runtom i kommunen.  

Kringlan blickar framåt

Varje fråga som du som medborgare ställer hjälper att bygga upp frågor och svar. Alla svar finns inte idag, men Kontaktcenter ser de frågor som inkommer och stämmer av mot Kringlans svar.

Vill du veta mer om Kringlan berättar Kontaktcenter gärna mer. Du träffar dem på Södertäljefestivalen, 25 till 27 augusti. Tills dess kommer de att fortsätta att träna Kringlan!