Om e-legitimation

För att legitimera dig på internet använder du e-legitimation. E-legitimationen kallas också BankID. Det är en elektronisk id-handling som bekräftar din identitet när du gör ärenden på nätet. Här kan du läsa mer om e-legitimation och hur du skaffar det.

Vad är e-legitimation och Mobilt BankID?

En e-legitimation använder du för att på ett säkert sätt legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du kan använda samma e-legitimation för flera tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som har tjänster du vill använda.

En sådan e-legitimation kallas också BankID. Det finns två olika typer av BankID: 1) ett kort som kräver en kortläsare för att kunna användas och 2) en fil som kan sparas på hårddisken.

Du kan installera en e-legitimation på din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Om du har den på en mobiltelefon eller surfplatta kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen eller surfplattan med dig.

En e-legitimation är personlig

En e-legitimation är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt ID-kort. Om ni är flera i familjen som använder tjänster behöver ni ha varsin e-legitimation. Det går bra att spara flera e-legitimationer i samma dator eller på samma USB-minne.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det. Om du har en internetbank så loggar du in på den och laddar ner din e-legitimation där. Det är gratis. 

E-legitimation för dig som inte är internetbankkund

Hos Skatteverket kan du ansöka om ett id-kort om du är folkbokförd. Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation från Telia som du kan använda via en kortläsare till din dator.

Om du inte har e-legitimation

Du som inte har möjlighet att själv skaffa e-legitimation men behöver hjälp med en tjänst kan ringa eller komma till Kontaktcenter på Campusgatan 26 för hjälp. 

Giltighetstid

Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut och i så fall kontakta din utfärdare för att förnya legitimationen.

Spärra e-legitimationen

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Det gör du hos utfärdaren av e-legitimationen.

Fördelar med e-legitimation och e-tjänster

Den stora fördelen med e-tjänster är att du kan utföra ärenden vid
tidpunkter och platser som passar dig bäst. Du sparar tid, du slipper begränsade öppettider och telefonköer.

Södertälje kommun vill förbättra servicen till dig som medborgare, öka kvalitet och tillgänglighet, ge bättre bemötande i alla kommunens verksamheter utifrån medborgarens individuella behov, oavsett om det är via webb, telefon och eller ett personligt möte.

Självservice

Under 2017 arbetar vi för en effektivare administration och utökad självservice genom att utveckla och erbjuda fler e-tjänster. Under Självservice i menyn hittar du alla våra e-tjänster och blanketter.

Felanmälan e-tjänst

Om du upptäcker fel i någon e-tjänst vänligen kontakta Kontaktcenter för felanmälan. Tack på förhand!