De fick ta emot årets priser inom vård och omsorg
På torsdagen delades omsorgskontorets priser ut till årets medarbetare, årets chef och årets kvalitetsutveckling. Omsorgsgalan hålls varje år och priserna delas ut under festliga former. Dessa syftar till att lyfta fram och uppmärksamma goda exempel inom kontoret.
Under torsdagen var samtliga nominerade och deras närmaste chef inbjudna till omsorgsgalan som hölls i stadshuset. Klockan 16.30 stod det klart vilka som fick ta emot pris som Årets medarbetare, Årets chef och Årets kvalitetsutveckling.
Omsorgsnämnden
Årets medarbetare
Yacoub Masso, LSS-handläggare, myndigheten för funktionsnedsättning
Motiveringen löd:
"En positiv glädjespridare som genom sitt engagemang och sin kompetens skapar trygghet och värme i arbetsgruppen. Den här personen bemöter alla med respekt, värme och professionalism och tvekar aldrig att stötta och hjälpa andra. Helt enkelt en underbar kollega som får alla att känna sig välkomna."
Årets chef
Åsa Gren, resultatenhetschef, daglig verksamhet 1
Motiveringen löd:
”En lyhörd chef som alltid verkar för sina medarbetares bästa i sitt dagliga arbete och en visionär som ständigt arbetar för att driva verksamheterna framåt. Den här personen lyfter styrkan hos den enskilde medarbetare, skapar sammanhållning i arbetsgruppen och får alla att se sin roll i helheten. Ett ledarskap som bidrar till stadga, trygghet, tillit och arbetsglädje.”
Årets kvalitetsutveckling
Cederströmsgatan 14 gruppbostad
Motiveringen löd:
”En arbetsgrupp som på ett enastående sätt hanterat situationer som få medarbetare inom funktionsområdet får möta i sitt arbete. På kort tid har gruppen tagit till sig ny kunskap, utvecklat ett nytt arbetssätt och infört det i sitt dagliga arbete. Deras förmåga att i en svår tid fortsatt fokusera på att ge bästa vård och omsorg till dem vi finns till för och ställa om till nya arbetssätt visar på mod, kunskap, tillit och framåtanda. Gruppens kvalitetsarbete har gett synbara effekter i verksamheten, både för den enskilda individen och för gruppen.”
Äldreomsorgsnämnden
Årets medarbetare
Jelena Randic, specialistsjuksköterska, hälso- och sjukvårdsenheten
Motiveringen löd:
”En inspirerande förebild som lever som man lär. Genom sin engagerande personlighet och sakkunskap entusiasmerar och vägleder den här personen sina kollegor på ett fint och mjukt sätt vilket bidragit till att kvaliteten på omvårdnaden förbättrats. En positiv kraft som alltid finns till hands och hjälper sina kollegor oavsett vad det handlar om.”
Årets chef
Gabriela Sabalaga Roco, resultatenhetschef, Brunnsäng hemtjänst
Motiveringen löd:
”En chef som ger medarbetarna förtroende och förutsättningar att ta ansvar och får dem att prestera på topp. Den här personen är närvarande, lyhörd, ödmjuk och lösningsorienterad. Med sitt fokus på bästa möjliga omsorg skapas en positiv arbetsmiljö där alla känner sig sedda och viktiga. Ett ledarskap som innehåller både hjärta och hjärna.”
Årets kvalitetsutveckling
Lina-Enhörna hemtjänst, ordinärt boende
Motiveringen löd:
”Arbetsgruppen har under det senaste året kombinerat ett högkvalitativt kvalitetsarbete som gett synbara effekter i verksamhetens resultat samtidigt som engagemanget bland medarbetarna ökat. Ledare och medarbetare har visat en tydlig förståelse för vilka resultat som krävs för att förverkliga mål, visioner och för att möta hemtjänstmottagarnas behov. Arbetsgruppen har utvecklat en kultur som stimulerar och uppmuntrar egna initiativ, innovation och lärande vilket starkt bidragit till goda resultat.”