Så tycker våra äldre om vår omsorg
Södertäljebor som har hemtjänst eller bor på vård- och omsorgsboende i kommunen är överlag nöjda med boende och hemtjänst men det finns förbättringsområden. Det visar resultatet från Socialstyrelsens färska brukarundersökning.
De tycker att de får ett gott bemötande och upplever i stor uträckning förtroende för medarbetare som utför stödet.
Varje år, med undantag för 2020 med hänvisning till pandemin, skickar Socialstyrelsen ut en enkät till alla äldre som har hemtjänst eller bor på ett vård- och omsorgsboende med frågor om vad de tycker om sin omsorg. Socialstyrelsens rikstäckande årliga undersökning av de äldres åsikter om kvaliteten i hemtjänst och vård- och omsorgsboende ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” genomfördes under våren 2023. Resultatet har nu sammanställts.
- Brukarundersökningens resultat är en viktig del i arbetet när vi diskuterar och formulerar nya mål i vårt systematiska kvalitetsarbete, säger Johanna Wickstrand, verksamhetsstrateg på omsorgskontoret. Den ger oss möjlighet att se på vår verksamhet med andra glasögon utifrån vad personer med stöd vill belysa och tycker är viktigt.
I Södertälje kommun svarade 239 äldre som bor på ett vård- och omsorgsboende vilket motsvarar 43 procent av de tillfrågade. Av äldre som har hemtjänst svarade 619 personer vilket motsvarar 57,5 procent av de tillfrågade.
- Vi är glada över alla som tagit sig tid att svara på enkäten, säger Johanna. Den närmsta tiden kommer respektive verksamhet ta del av resultatet, tillsammans analysera det och ta fram handlingsplaner inom de områden som vi behöver fortsätta utveckla och förbättra.
Resultat vård- och omsorgsboende 2023
- Att det tas hänsyn till åsikter om hur hjälpen och stödet ska utföras 82 procent (75 procent 2022).
- Andel som upplever att maten som serveras smakar gott är 75 procent (61 procent 2022).
- Att man är nöjd med sitt boende 84 procent (79 procent 2022).
Resultat hemtjänst 2023
- Förtroendet för hemtjänsten är 81 procent (79 procent 2022).
- Upplevelsen av ett gott bemötande från hemtjänsten är 91 procent (92 procent 2022).
- Att hemtjänsten kommer på utsatt tid (70 procent) samt har tillräcklig tid för att utföra stödet (71 procent) är på samma nivå som föregående år (2022).
Kort om brukarundersökningen
Brukarundersökningen är en rikstäckande undersökning som genomförs årligen av Socialstyrelsen. Syftet med undersökningen är att ge enskilda äldre en röst samt att ta fram kvantitativa mått på äldreomsorgen utifrån brukarens perspektiv. Utfallet kan mätas och jämföras med andra kommuner och därmed också användas som underlag till förbättringsarbete för kommunen.