Södertälje kommun satsar på Motiverande Samtal för att förbättra företagsklimatet

Med målet att förbättra företagsklimatet och dialogen med företag i Södertälje kommun har 75 medarbetare på Södertälje kommun nyligen slutfört en utbildning i Motiverande Samtal (MI). Metodiken har funnits länge men företagsperspektivet i denna utbildning har gjort den till en unik satsning i kommunsverige.

Det är idag vanligt att komma i kontakt med metodiken Motiverande Samtal inom exempelvis hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola. Metodiken har funnits länge men att integrera företagarperspektivet i utbildningen har gjort den till en unik satsning i kommunsverige. I Södertälje kommun har miljökontoret och socialkontoret sedan tidigare erfarenhet av att arbeta med MI med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i kommunens dialog med företag ska företagens upplevelse i kontakten med kommunen förbättras och leda till ett bättre företagsklimat.

- Satsningen på MI är ett led i vårt långsiktiga arbete för ett bättre företagsklimat. Det handlar inte om en punktinsats, MI är redan en etablerad och framgångsrik metodik inom miljökontorets verksamhet. Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till medarbetare och chefer inom verksamheter med myndighetsutövning och företagskontakter. Utbildningen har i första hand erbjudits till:

  • samhällsbyggnadskontoret
  • miljökontoret
  • socialkontoret
  • kontaktcenter
  • näringslivsavdelningen

Utbildningen består av tre heldagar innehållande teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick ta del av hur näringslivet ser ut i Södertälje och reflektera kring ansvaret för ett bra företagsklimat.

- Det har varit ett fantastiskt engagemang från deltagarna, de har delat med sig av sin vardag och utbytt erfarenheter med kollegor på andra kontor som har andra perspektiv. MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Deltagarnas röster

Utbildningen var uppskattad av många deltagare. Emma Källberg, administratör på samhällsbyggnadskontoret, berättar:

- Utbildningen var helt klart över förväntan och jag är väldigt tacksam över att få ha deltagit. Dessutom var utbildningens upplägg i bra tempo och med bra utbildningsmaterial med tillhörande övningar. Ett stort plus var också gruppuppsättningarna där man fick träffa andra medarbetare utanför den vanliga arbetsgruppen.

Ylva Berg, miljöinspektör på miljökontoret, menar även att:

- MI är något som många av oss har naturligt. Samtidigt är det nyttigt att reflektera över hur en som tjänsteperson möter medborgare samt andra aktörer inom Södertälje kommun. Utbildningen gav tid för reflektion samt personlig utveckling på det området.