Upphandlingen klar: Södertälje kommun inför digitala trygghetslås i hemtjänsten

Södertälje kommun ska, efter beslut av Äldreomsorgsnämnden, börja använda trygghetslås istället för traditionella nycklar inom hemtjänsten. Efter upphandling har kommunen slutit ett avtal med leverantören Swedlock.

Förändringen innebär att hemtjänsten övergår från flera fysiska nycklar till att bara använda en digital nyckel under sitt arbetspass. Detta gäller även privata utförare av hemtjänst. Installationerna av de digitala låsen kommer att påbörjas under hösten 2023 och beräknas vara klara våren 2024.

För fastighetsägare, hemtjänstmottagare samt för personer som har trygghetslarm, innebär detta en säkrare och bekvämare lösning. Trygghetslåsen erbjuder flera fördelar:

  • En tryggare och säkrare hemtjänst i Södertälje kommun.
  • Automatisk registrering av samtliga in- och utpasseringar av hemtjänstpersonal.
  • Det går inte att kopiera den digitala nyckeln, vilket ökar säkerheten.
  • Färre fysiska nycklar behöver delas ut till hemtjänstpersonalen.
  • Dessa digitala lås har med framgång installerats i mer än hälften av kommunerna runt om i landet. Detta har lett till ökad säkerhet och bättre service för dem som har hemtjänst eller trygghetslarm.

Trygghetslåsen fungerar med digitala nycklar som är personliga, spårbara och de går inte att kopiera. Installationen av låsen görs av Swedlocks montörer samt av kommunens egen personal. Hemtjänstmottagare och personer som har trygghetslarm använder sin egen nyckel som vanligt.

Louise Gottlind, digital strateg på Södertälje kommun säger:

- Vi välkomnar verkligen den här nya tekniken som ytterligare stärker tryggheten och kvaliteten på hemtjänsten i kommunen.

Mer information om trygghetslås