Ökning av legitimerade lärare i Södertälje
I dagarna kom Skolverkets senaste mätning av pedagogisk personal i grundskolan och siffrorna talar sitt tydliga språk – Södertälje fortsätter öka andelen behöriga lärare i sina kommunala grundskolor.
I Skolverkets mätning kan vi se att andelen lärare med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne har ökat för läsåret 2023/24 till 70,4 procent från föregående år då siffran låg på 68,6 procent, en ökning på 1,8 procent. Genomsnittet för kommunala skolor i riket är 72,4 procent.
"Jag är väldigt stolt och glad över att vi fortsätter öka andelen legitimerade lärare inom Södertäljes kommunala grundskolor för femte året i rad. Vi arbetar ständigt för att höja kvaliteten i undervisningen och satsa på våra lärare. Vi ser att intresset är stort för att arbeta i Södertälje och det känns superkul" säger Jenny Stanser, verksamhetschef för grundskolorna i Södertälje.
Wasaskolan en av de skolor som har ökat mest
Vissa skolor sticker ut när det kommer till en stadig ökning andel lärare med lärarlegitimation över tid. Wasaskolan har de senaste fem åren gått från 42,2 % till 69,7 % i andel behöriga lärare.
"Vi har vissa skolor i kommunen som har tagit jättekliv när det kommer till ökad andel behöriga lärare, vilket är glädjande och visar på att arbetet går åt rätt håll med att förbättra kvaliteten i undervisningen" berättar Jenny Stanser.
Leylüfer Aho som är rektor på Wasaskolan berättar att man på senare år har arbetat med olika insatser när det kommer till både ledarskap och kompetensutveckling. På skolan arbetar skolledning och personal nära tillsammans med att identifiera gemensamma mål och styra kompetensutveckling med förankring i det vardagliga arbetet.
"På Wasaskolan arbetar vi i skolledningen nära verksamheten och ser det som en stor vinst och styrka att arbeta tillsammans med lärarna. Vi ser att vårt arbete med kompetensutveckling och arbetsmiljöfrågor är viktigt för att skapa en skola där både lärare och elever trivs" säger Leylüfer.
Wasaskolan arbetar även med två- samt flerläraskap i alla teoretiska ämnen och i alla årskurser på skolan, vilket gör att lärarna samarbetar mycket, något Leylüfer tror bidrar till ökad trygghet.
"Vi har återkommande systematiska kollegiala lärarträffar där alla lärare arbetar tillsammans mot skolans utvecklingsmål, vilket främjar gemenskap och likvärdighet. Det resulterar i att lärarna får samsyn och sällan är ensamma, vare sig i undervisning eller bedömning, vilket skapar en gemensam Vi- känsla med ett fokus på kvalité i undervisningen" berättar Leylüfer.
Färre antal barn per lärare
Även lärartätheten har ökat i Södertäljes skolor och nu går det i snitt 11,2 elever per lärare, vilket är en minskning från föregående år och därmed ett bättre resultat. Färre antal barn per lärare gör skillnad i undervisningen. Resultatet gör att Södertälje hamnar på plats två i Stockholms län efter Upplands Väsby när det gäller lärartäthet, vilket är bättre än snittet för riket som är på 11,8 %