Utvecklingsdag i Stadshuset för 900 lärare

900 lärare samlades i Södertälje stadshus för en gemensam utvecklingsdag under namnet KUL24, med fokus på kvalitet, undervisning och lärande. Dagen bjöd föreläsningar och erfarenhetsutbyte samt utdelning av utmärkelser för årets lärare och arbetslag.

- Jag är så glad att vi har möjlighet att samla alla lärare en hel dag för kompetensutveckling och firande av våra fantastiska pedagoger. KUL-dagen ger oss en unik chans att hylla de som varje dag gör sitt yttersta i våra skolor och visa vår uppskattning, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för grundskolan i Södertälje. 

Internationella talare inspirerade om framtidens undervisning

Höjdpunkter för dagen var internationellt erkända gästföreläsare som – James Nottingham, skaparen av det pedagogiska modellen Learning Pit, som höll en tankeväckande presentation om kvalitetsundervisning och hur vi kan engagera fler elever i undervisningen och därigenom öka deras lärande. Ola Rosling, medgrundare av Gapminder Foundation och medförfattare till boken Factfulness föreläste om hur vi kan skapa en faktabaserad och hoppfull syn på framtiden, särskilt bland unga. Med under dagen fanns även nationellt erkända talare som Emma Frans, forskare, författare samt utsedd till årets folkbildare, som pratade om kunskapsresistens och vilka verktyg som kan användas för att främja ett mer kritisk och evidensbaserat förhållningssätt i undervisningen.

Workshops om pedagogisk utveckling

Utöver huvudföreläsningarna fanns det även flera pass och workshops, där deltagarna kunde fördjupa sig i ämnen som evidensbaserad undervisning, tidiga insatser och hur digitala verktyg kan stötta elevers lärande. På temat ”AI i skolan” fördes samtal om utmaningen att navigera i AI-revolutionen och så kan AI användas i undervisningen.

Årets lärare och Årets arbetslag korades

Vid årets KUL-dag delades även utmärkelser ut till Årets lärare och Årets arbetslag av utbildningsnämndens ordförande, Elof Hansjons.

Pris för Årets lärare togs emot av:

  • Sara Issa, Fornbackaskolan, som prisades för att ha lett ett utvecklingsarbete som förbättrat undervisningen och inspirerat både elever och kollegor.
  • Nagam Wasouf, Stålhamraskolan, som uppmärksammades för sitt stora engagemang i att stötta både elever och kollegor samt för att ha varit drivande i implementeringen av nya arbetssätt.
  • Chamoune Zazi, Ronnaskolan, hyllades för att sprida glädje och motivation i sitt arbete samt för att ha förbättrat elevernas resultat genom kreativ undervisning.

Årets arbetslag togs emot av:

  • Lourdes Haddad, Amel Allagui och Assal Al Sawadi på Blombackaskolan – för att ha arbetat innovativt och med tydlig återkoppling, vilket har ökat både elevmotivation och läranderesultat.
  • Carin Ridderstolpe Jansson, Christine Haddad och Erika Johansson på Pershagenskolan – för att ha förbättrat elevernas närvaro och undervisningskvalitet genom att utveckla och implementera nya strategier.