Lyckad rekrytering av semestervikarier till vård och omsorg

Genom sociala medier-kampanjer samt reklamfilmer i matbutiker lyckades omsorgskontoret i Södertälje kommun under sommaren rekrytera cirka 500 sommarvikarier.

Rekryteringen för både äldreomsorg och funktionshinderområdet är ett resultat av ett strategiskt och långsiktigt arbete.

– Vi arbetar med rekrytering i många steg. Vi har tagit fram en handlingsplan och arbetat aktivt för att attrahera nya medarbetare, säger Tobias Westergaard, rekryteringsansvarig på omsorgskontoret.

Kampanjer för att nå ungdomar

Sommarens rekryteringsarbete inleddes redan i februari med en omfattande kampanj på sociala medier, där TikTok och Snapchat användes för att nå ut till ungdomar. Reklamfilmer på ICA Moraberg och Willys i centrala Södertälje under våren bidrog också till att nå fler.

Fysiska träffar viktigt för rekrytering

För att stärka personliga relationer och förtroendet har kontoret även hållit speeddejtingevent i Stadshuset, där ambassadörer från verksamheterna deltagit och informerat om branschen och olika arbetsmöjligheter. Kontoret har också utvecklat ett introduktionsprogram och arbetar med mentorskap.

Bristen på vård- och omsorgspersonal är stor, både i Södertälje kommun och i andra kommuner. För att lösa detta kommer omsorgskontoret fortsätta med rekryteringskampanjer för att förbättra bilden av vårdyrket och locka fler vikarier.

– Vikarierna inom vård och omsorg gör en otroligt viktig insats under sommarperioden: de ger stöd till de som behöver det. Samtidigt får våra ordinarie medarbetare ha semester och återhämtning som är så viktig, säger Karin Björkryd omsorgsdirektör Södertälje kommun.