Utvecklingsdag för Södertäljes grundskollärare och utdelning av utmärkelser – årets lärare och arbetslag
I går samlades omkring 850 lärare för en gemensam utvecklingsdag under namnet KUL25, med fokus på kvalitet, undervisning och lärande. Under dagen bjöds det på föreläsningar med både nationella och internationella talare, workshops och samtal om allt från evidensbaserad läsundervisning och språkutveckling till AI i skolan. Utbildningsnämnden delade även ut utmärkelser för årets lärare och arbetslag.
-KUL-dagen är ett tillfälle för oss att samla alla lärare en hel dag för kompetensutveckling och firande av våra fantastiska pedagoger. Jag är så stolt över allas engagemang och deltagande – våra lärare och skolledare som gör den här dagen möjlig tillsammans, säger Jenny Stanser, skolchef grundskola. Södertälje kommun.
Gästföreläsare inspirerade om framtidens undervisning, AI och språkutveckling
Höjdpunkter för dagen var internationellt erkända gästföreläsare som – Dylan William, forskare inom pedagogik, som föreläste om undervisningens kvalitet. Kate Jones, lärare, ledare och bästsäljande författare om återkoppling och testbaserat lärande. Med på plats fanns även nationella talare som Issis Melin, som pratade om att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck, Joel Rangsjö om AI och språk samt Pernilla Pernsjö – författare till boken Älskade jävla unge, om sonen Alfred som dras in i gängkriminalitet.
-Vi har fått mycket positiv återkoppling kring ämnesinnehållet, att det är aktuellt för lärarna. Det har varit viktigt för oss att boka in föreläsare som möter det kompetensutvecklingsbehov som finns. Syftet har varit att ge lärarna ny kunskap, praktiska verktyg och inspiration för att stärka undervisningen och elevernas lärande i Södertäljes skolor säger Jenny Stanser.

Bildtext: Föreläsare Pernilla Pernsjö, författare till boken Älskade jävla unge
Utbildningsnämndens utmärkelser
I samband med KUL-dag delades även utmärkelser ut till årets lärare och årets arbetslag av Utbildningsnämndens ordförande, Elof Hansjons.
Pris för årets lärare
- Therese Svedberg, Fornbackaskolan – som har arbetat med att utveckla undervisningen med fokus på tillgänglig lärmiljö och läsinlärning på mellanstadiet.
- Ranja Shamoun, Oxbacksenheten – för sitt arbete med att utveckla matematikundervisningen med tydlig struktur, stöttande innehåll och inkluderande arbetssätt som stärker elevernas motivation och resultat.
- Sleyman Esso, Wasaskolan – som genom ett engagerat och forskningsbaserat arbetssätt förbättrat elevprestationer med tydlig struktur, höga förväntningar och stödjande lärmiljö.
Pris för årets arbetslag
- Charlotta Malkey och Niklas Gold, Brunnsängskolan – för sitt arbete med att förbättra elevernas läsförmåga genom målmedvetet och pedagogiskt skickligt arbete.
- Michline Soulaka, Rebecca Wilén och Maria Winor, Viksbergskolan – genom att arbeta systematisk och explicit med undervisningen har nått att samtliga elever i årskursen klarat nationella proven i svenska och svenska som andraspråk.

Bildtext: utbildningsnämndes ordförande Elof Hansjons delar ut pris till en av årets lärare Ranja Shamoun. Med på bild finns även Therese Svedberg och Jenny Stanser.