Hemtjänstens inköp online förbättras

Nu påbörjas en ny upphandling av inköp online som ger kommunen möjlighet att teckna avtal med fler leverantörer. Det nya avtalet gäller från och med 1 april 2026.

– En enkät som vi skickade ut i våras till mottagare av hemtjänst visade att man vill ha fler leverantörer att välja på. Det har vi lyssnat på, därför känns det mycket positivt att vi nu kan tillgodose önskemålet, säger Pia Sjöstrand (S), äldreomsorgsnämndens ordförande.

Från och med april 2026 kommer mottagare av hemtjänst i Södertälje som har inköp online få möjlighet att välja mellan de leverantörer som lämnat anbud. Den som får hjälpen bestämmer själv vilka matvaror som ska beställas, och av vilken leverantör. Möjligheten att byta leverantör kommer att finnas vid 3 tillfällen under året. Hemtjänstpersonalen har med sig en surfplatta och hjälper till att lägga beställningen.

Fler leverantörer att välja på

Södertälje kommun gör förändringen efter att en enkät i våras visade att mottagare av hemtjänst är nöjda med att handla mat online, men önskar fler leverantörer att välja bland.

Kommunen ska nu genomföra en ny upphandling och fler butiker ska få chansen att bli leverantörer. Efter upphandlingen blir det klart hur många och vilka de nya leverantörerna blir.

– Vi hoppas att upphandlingen väcker intresse på marknaden och att det leder till ett brett utbud av leverantörer, säger Pia Sjöstrand.