Ny yrkesutbildning möter behov av stödassistenter
Utbildning för vuxna inom Södertälje kommun satsar på en ny yrkesutbildning med inriktningen stödassistent. Detta för att möta behov i samhället och för att öka de studerandes chanser till arbete.
– Varje dag lär jag mig något intressant, lärarna är jätteduktiga och jag gillar atmosfären, säger Kateryna Tsybaniuk.
Hon kom till Sverige 2022 efter krigsutbrottet i Ukraina. På universitet där hade hon studerat för att bli modersmålslärare i ryska och studerat utländsk litteratur.
Kateryna Tsybaniuk har personliga skäl till att ha valt stödassistentutbildningen. Hon hade tidigare svår artros och behövde kryckor och rullstol. Nu har hon proteser i båda höfterna och kan gå igen. Målet för henne är arbete på en anpassad skola.
– Jag vet hur det är för personer med funktionsnedsättning, säger hon allvarligt.
De lär sig allt om hjälpmedel
Hon och andra studerande sitter runt sin lärare Itab Hanna och går igenom hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. Det kan vara specialanpassade stora klockor för att få kontroll över sin tidsuppfattning, taggiga bollar för att avleda stress och hjälpmedel för att klä på sig. Man får även studera rättigheter inom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
– Om jag kan jobba på en anpassad skola kan jag hjälpa eleverna att ta till sig kunskap och bli delaktiga. Då kan de få ett så normalt liv som möjligt, säger Kateryna Tsybaniuk.
Khrystyna Rezko har en studiebakgrund inom psykologi och neuropsykologi från Ukraina. Anledningen till den inriktningen var att hon stött på oroliga föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som autism och adhd.
– Jag hade bestämt mig för att hjälpa dessa barn och var så ledsen att kriget stoppade mig.
Efter sfi på utbildning för vuxna i Södertälje hittade hon fram till yrkesutbildningen till stödassistent. Hon skulle gärna i framtiden arbeta som stödlärare.
– Nu är jag väldigt glad. Jag tror att jag verkligen kommer kunna hjälpa många barn, säger Khrystyna Rezko.
De beskriver lärarna som ”engagerade” och som ser till att de förstår allt. Lärarna har också lagt en grund för studieteknik. De undervisar genom många metoder, som rollspel runt ett ”case” med planerade insatser, studiebesök och egen reflektion.
Utbildning behöver snabbt kunna anpassas
Det är lika viktigt att behålla personal inom välfärden som att attrahera nya, berättar Thomas Otterdahl, biträdande rektor för yrkesutbildningar, inom kommunens utbildningskontor. Utbildning för vuxna behöver snabbt kunna anpassa sig efter samhällsförändringar och behov av kompetensförsörjning, tillägger han.
– Nu föds färre barn. Då behöver vi ställa om utbildningen för barnskötare så att de snabbt kan få ett nytt yrke samt locka fler till en bransch med stora rekryteringsbehov, säger Thomas Otterdahl.
Kompetensbehoven inom LSS-verksamheter som daglig verksamhet, boenden, personlig assistans och korttidsvistelser är särskilt stora, har man konstaterat inom utbildning för vuxna.
– Vi tror på den här inriktningen. Nu vill vi sprida kunskapen om den nya utbildningen.
Yrkesutbildning med stödassistentinriktning
- Gruppen som studerar består i dagsläget av tolv personer, med varierande studiebakgrund.
- Yrkesutbildningen inom utbildning för vuxna sträcker sig över 1,5 år och är därför intensiv.
- Barnskötarutbildningen är grunden men med tillägg som psykiatri och socialt arbete.