Så tycker äldre om kommunens omsorg

Södertäljebor som har hemtjänst eller bor på vård- och omsorgsboende i kommunen är överlag nöjda med boende och hemtjänst, men det finns förbättringsområden. Det visar resultatet från Socialstyrelsens färska brukarundersökning.

De äldre tycker att de får ett gott bemötande och upplever i stor utsträckning förtroende för medarbetare som utför stödet.  

Varje år skickar Socialstyrelsen ut en enkät till alla äldre som har hemtjänst eller bor på ett vård- och omsorgsboende med frågor om vad de tycker om sin omsorg. Undersökningen genomfördes under våren 2025. Resultatet har nu sammanställts. 

- Med hjälp av brukarundersökningen kan vi se vad som fungerar bra i verksamheten och vad vi måste bli bättre på. Resultatet är grunden när vi jobbar med vårt utvecklingsarbete, säger Mats Karlsson, resultatområdeschef på vård- och omsorgsboende i Södertälje kommun. 

42 procent av de äldre som bor på ett vård- och omsorgsboende svarade på undersökningen. Av äldre som har hemtjänst svarade 57 procent av de tillfrågade. 

- Alla svar på enkäten är värdefulla. Stort tack till alla äldre som har svarat! Nu ska verksamheterna analysera resultatet och ta fram handlingsplaner för att fortsätta utveckla och förbättra kvaliteten i vård och omsorg, berättar Mats Karlsson. 

Brukarundersökningen bidrar till verksamhetsutveckling 

Att personer med stöd tycker till om omsorgen är viktigt. Att förstå hur insatserna upplevs av medborgarna är en viktig del i omsorgskontorets ständiga arbete med att utveckla insatserna för att möta behoven på bästa sätt. 

Resultat vård- och omsorgsboende 2025 

  • Att man är nöjd med de aktiviteter som erbjuds på boendet 62 procent (57 procent 2024).  
  • Andel som upplever att det är lätt att få kontakt med personalen 86 procent (80 procent 2024).  
  • Att man är nöjd med sitt boende 81 procent (80 procent 2024).  

Resultat hemtjänst 2025 

  • Andel som uppger fungerande samarbete med hemtjänsten 79 procent (77 procent 2024).  
  • Upplevelsen av att hemtjänstpersonalen pratar och förstår svenska tillräckligt bra 74 procent (2025). Förra årets resultat 71 procent.  
  • Om hemtjänsten har tillräcklig tid för att utföra stödet 77 procent (73 procent 2024). 

Kort om brukarundersökningen 

Brukarundersökningen är en rikstäckande undersökning som genomförs årligen av Socialstyrelsen. Syftet med undersökningen är att ge enskilda äldre en röst samt att ta fram kvantitativa mått på äldreomsorgen utifrån brukarens perspektiv. Utfallet kan mätas och jämföras med andra kommuner och därmed också användas som underlag till förbättringsarbete för kommunen.