Omsorgskontoret ställer om för att möta framtidens vård- och omsorgsbehov

Siluett över Södertälje

Framtidens vård och omsorg står inför flera utmaningar. Med omsorgskontorets omställningsprogram 2027 med sikte mot 2040 agerar kommunen för att möta de behov av vård och omsorg som finns för många år framåt.

Utmaningarna för vård- och omsorgssektorn finns i hela landet och kan sammanfattas med att behovet av välfärd ökar till 125 procent samtidigt som arbetskraften minskar till 75 procent. Detta innebär också att andelen invånare i arbetsför ålder inte motsvarar andelen invånare som behöver bli försörjd.

- Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Omsorgskontorets Omställningsprogram 2027 med sikte mot 2040 antogs med en bred politisk enighet på omsorgsnämnden och äldreomsorgsnämnden i slutet av januari.

Programmet går från ord till handling

För att möta de ökade behoven fokuserar programmet på:

  • Kompetensförsörjning och rekrytering. Exempelvis stora satsningar på kompetensutveckling där medarbetare studerar på arbetstid. Rekrytering sker på många olika sätt och riktade kampanjer mot tex ungdomar.
  • Digitalisering och välfärdsteknik. Genom att förändra arbetssätt och ta stöd av tekniska lösningar frigörs tid till vård- och omsorgsinsatser.

Arbetet med att göra verklighet av innehållet i programmet är redan igång i omsorgskontorets verksamheter.

Några exempel är

  • Inköp online. Genom att brukarna får göra inköp online behöver hemtjänsten inte längre handla i olika affärer och bära hem mat till brukarna. Inköp görs via en leverantör som packar och levererar varorna. Dessutom har kontanthanteringen upphört, vilket blir tryggare för brukarna.
  • Trygghetslås som bland annat ökar tryggheten och minskar administration.
  • Rekryteringsmässor där korta intervjuer sker på plats.

Karin Björkryd vet att omställningar tar tid att vänja sig vid för både brukare och medarbetare.

- För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger hon.

Medarbetare och chefer har en viktig roll att vägleda och förklara varför vi behöver göra en omställning av våra arbetssätt och samtidigt skapa trygghet i den omställningen.

Stort engagemang för att ta fram programmet

För att skapa förankring och samla erfarenheter har många varit delaktiga i arbetet med att ta fram programmet. Medarbetare och chefer från omsorgskontorets verksamheter, representanter från kommunala pensionärsrådet och funktionshinderrådet, presidierna för omsorgsnämnden och äldreomsorgsnämnden, omsorgskontorets ledningsgrupp och fackliga representanter har varit medskapare av programmet.

Fakta om omställningsprogrammet

Omställningsprogram 2027 med sikte mot 2040 är ett samlande och vägledande styrdokument för omsorgsnämnden och äldreomsorgsnämnden. Det samlar den politiska viljan och ambitionen för frågor som rör framtidens vård och omsorg på kortare och längre sikt i Södertälje kommun. Programmet ska utgöra grunden i verksamhetsplanering samt vägledning för omsorgskontorets alla verksamheter.

Läs omställningsprogrammet i sin helhet här.