Digitaliseringsprojekt

Här kan du läsa mer om våra olika digitaliseringsprojekt och införda lösningar. Bläddra i listan eller filtrera på en specifik teknik och hitta det du är nyfiken på.

Ritad bild föreställande en spolbil som tömmer en septitank
Förstudie: Mätning av fyllnadsgrad i septitankar

Digitaliseringsenheten i Södertälje bedriver tillsammans med Telge återvinning en förstudie kring mätning av fyllnadsgrad i septitankar med hälp av IoT-sensorer.

Bild ovanifrån på tre människor vid ett bord som arbetar tillsammans med en kreativ uppgift
Hack for Södertälje 2020

Ett 24-timmars onlinehackathon för dig som ville bidra till att skapa framtidens Södertälje Centrum 2030 Miljömässig hållbarhet, Mobilitet, Attraktiv och hållbar stadskärna

Två personer ler tillsammans.
Hack for Södertälje 2022

Ett 24-timmars onlinehackathon för dig som vill bidra till utvecklingen mot det inkluderande, hållbara och uppkopplade Södertälje

Blå bild med texten IoT och LoRaWAN
IoT-nät

Södertälje kommunkoncern har byggt upp ett kommuntäckande IoT-nät av modell LoRaWAN.

En miniräknare och ett anteckningsblock samt ett par händer som arbetar
Leverantörsfakturor som Öppna data

Leverantörsfakturorna, även kallat Leverantörsreskontra publiceras sedan 2021 i Södertäljes öppna data-portal, på den nationella dataportalen samt på den europeiska dataportalen.

Två händer som håller i varandra
Luftsensorer inom omsorgen

Hög temperatur på äldreboenden kan vara direkt farligt för äldre. Hur kan sensorer användas för att ge bra underlag för insatser?

Bild föreställande en parkeringsskylt för rörelsehindrade
Parkeringssensorer

Södertälje kommun har installerat parkeringssensorer i en stor andel av kommunens parkeringsplatser för rörelsehindrade

Närbild på en överfull container för pappersförpackningar
Pilotprojekt: Sensorer i förpackningsinsamlingen

Digitaliseringsenheten i Södertälje bedriver tillsammans med Telge återvinning ett pilotprojekt för att med hjälp av sensorer mäta fyllnadsgraden i i återvinningscontainrar för förpackningsinsamling.

Illustration på en robot som vinkar. Roboten har en krona på huvudet och ett hjärta på bröstet.
RPA

RPA står för Robotiserad processautomatisering. Det är en typ av mjukvara som kan programmeras till att på egen hand utföra administrativa arbetsuppgifter i olika system. Man skulle kunna säga att det är en digital medarbetare som efterliknar det arbete en människa gör vid sin dator.

Barn som slänger sopor i soptunna
Ruttoptimering återvinning

Telge återvinning har genomfört ett projekt där man med hjälp av Artificiell intelligens (AI) optimerar extratömningar eller så kallade "budningar" av villasoptunnor.